Joanna Biskup-Brykczyńska
Między Słowem a Obrazem – wystawa Joanny Biskup-Brykczyńskiej
Opis wydarzenia
BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH W KIELCACH
zaprasza na otwarcie wystawy
JOANNY BISKUP-BRYKCZYŃSKIEJ
MIĘDZY SŁOWEM A OBRAZEM,
które odbędzie się
28 czerwca o godz. 18.
Wystawa potrwa do 2 sierpnia.
„Prezentowana wystawa jest moją pracą doktorską. Pracując nad cyklem malarskim, osadziłam go w społeczno-kulturowym obszarze, kierowałam się chęcią potwierdzenia własnych, dotychczasowych zainteresowań, zachowując kontynuacje w sensie znaczeniowym oraz ich przedstawienie w formie dzieła malarskiego. Szukałam również nowych środków wyrazu.
W ciągu kilku lat (przypadających na okres odbywanych przez mnie studiów doktoranckich) moja twórczość ulegała wielu przemianom. Ewoluując od prostych, konturowych rysunków i grafik, prowadziła do malarstwa, do obrazów opartych na solidnej bazie malarskiego warsztatu. Szukałam najpełniejszego sposobu przekazania moich myśli i odczuć związanych z subiektywnym odbiorem świata. W tym wymiarze istnienie Słowa jako elementu charakterystycznego i do tej pory niezbędnego dla mojej twórczości powoli zaczęło tracić znaczenie. Obecnie traktuję je jako pojęcie abstrakcyjne, ale będące spiritus movens każdego mojego obrazu. Skupiłam się na emocjach i skojarzeniach wywoływanych u Odbiorcy przez kompozycje oparte na podziałach geometrycznych zawierających mniej lub bardziej czytelne symbole. Dużą wagę zaczęłam przywiązywać do struktur. Po części jest to wynikiem fascynacji technologią wytwarzania farb i materiałów zarezerwowanych wyłącznie dla świata sztuki, ale też możliwości tkwiących w przemyśle budowlanym (piaski, beton, gips) i prób łączenia obu. Ciągłe poszukiwania prowadzą do kolejnych eksperymentów i odkrywania nowych możliwości artystycznych realizacji.
Prezentowany cykl malarski składa się z obrazów o zróżnicowanym formacie. Każdy z nich jest listem, zapisem myśli, refleksji na konkretny temat. Komunikat w nich zawarty oparty jest na „języku” czysto wizualnym. To koronki i ich fragmenty, rytmiczne żłobienia ostrym narzędziem w podłożu, ascetyczne rysunki, a także impastowo nakładana farba tworząca geometrycznie linearne kompozycje. Na każdą z nich składają się podziały geometryczne powierzchni, które są pretekstem do snucia opowieści, z jakiej wyrasta każdy z obrazów. Przyglądanie się kompozycjom, strukturom, detalom daje możliwość dowolnej interpretacji; jednocześnie tytuły cyklów informują, że myślą przewodnią moich obrazów jest człowiek. Oczywiście każdy widzi inaczej i czuje inaczej, zależnie od doświadczeń i wrażliwości emocjonalnej.
Cykl malarski Między Słowem a Obrazem to próba spojrzenia na Kobietę i Mężczyznę jak na dwa indywidualne światy, współistniejące obok siebie, przenikające się, a czasem uzupełniające. Każdy obraz to osobna historia. Rodzaj listu, monologu. Całość może dawać wrażenie spokoju i onirycznego wyciszenia, ale jest to spokój pozorny. Gradacja szarości, podziały na formy geometryczne wypełnione zróżnicowaną fakturą, koła i spirale umieszczone w całości, fragmentarycznie lub zaznaczone domyślnie – wszystkie elementy składają się na indywidualną historię, zapis emocji.
Dzieło artystyczne stanowiące pracę doktorską Między Słowem a Obrazem – to zbiór 16 prac malarskich obejmujących dwa cykle. O ich spójności stylistycznej zadecydowało wiele czynników, takich jak: technika, kolor, dobór środków ekspresji.
Dwa największe obrazy o wymiarach 80 x 200 cm otwierają cykle „O Nim” i „O Niej”, i są zapowiedzią następujących po sobie historii. Poprzez te dwa największe obrazy wchodzimy jak przez portal w zastaną sytuację. Zaglądamy na chwilę do świata obcych ludzi. Każdy obraz to osobna historia, osobny list o kobiecie i mężczyźnie, skierowany do nieznajomego odbiorcy. Kolejne prace o rozmiarze 100 x 70 cm są rozwinięciem dwóch pierwszych obrazów otwierających oba cykle i kontynuacją opowieści. Zestaw nr 4 składa się z czterech kwadratów o wymiarach 20 cm x 20 cm, które są łącznikami między dwoma największymi obrazami.
Cykl Między Słowem a Obrazem jest efektem wielomiesięcznych poszukiwań i przemyśleń, w centrum których zawsze stoi człowiek i jego interakcje ze światem. Na tym założeniu została oparta cała koncepcja dzieła malarskiego. Realizacja jest wynikiem odkryć, dyskusji i wymiany doświadczeń podczas seminariów, podróży i spotkań z artystami w kraju i za granicą. Zebrany materiał stopniowo przetwarzałam na język sztuki, który prowadzi narrację od łagodnych do bardziej złożonych i wielowarstwowych konstrukcji. Każda z prac niesie ze sobą zapis moich doświadczeń i przeżyć. Ideą przyświecającą powstawaniu każdego obrazu było stworzenie spójnego stylistycznie dzieła mającego charakter zaszyfrowanego listu, komunikatu. Mimo, że wizualnie jest to abstrakcja, to w warstwie emocjonalnej niesie osobiste przesłania, i skłania widza do podążania ścieżką skojarzeń i wrażeń estetycznych opartych na strukturze każdego obrazu, pozwalając na indywidualną interpretację. Celowo odchodząc od malarstwa przedstawiającego, chciałam sprawdzić, czy obraz w formie abstrakcyjnej jest jeszcze w stanie pełnić funkcję informacyjną i komunikacyjną” – pisze Joanna Biskup-Brykczyńska.
Galeria
O Autorze
Joanna Biskup-Brykczyńska
Urodzona 10.12.1973 w Skarżysku-Kamiennej.
Absolwentka Akademii Świętokrzyskiej (2001), doktor sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków.
Zajmuje się rysunkiem tuszem i malarstwem (ilustracja, satyra, malarstwo materii), działaniami w przestrzeni publicznej (knitting grafitti, tkanina, instalacje) oraz scenografią filmową i teatralną. Współpracuje z muzeami i instytucjami kultury w Kielcach przy warsztatach ogólnopolskich i międzynarodowych projektach artystycznych
Kierownik produkcji i scenograf w filmie fabularnym „Wyklęty” reż. Konrad Łęcki (premiera ogólnopolska marzec 2017, międzynarodowa kwiecień 2017) oraz w krótkometrażowych produkcjach „PROJEKT R019” reż. Krzysztof Poczęty (premiera 2018), „Credo” reż. Mikołaj Wróbel (premiera 2018). Pracuje również przy teledyskach i reklamach.
Ilustrowała teksty w ogólnopolskim czasopiśmie psychologicznym „Charaktery”.
Pracuje w BWA w Kielcach, MDK i Szkole Społecznej im. M. Reja w Kielcach. Nauczyciel akademicki (UJK, Wszechnica Świętokrzyska).
Wystawy i akcje artystyczne: Czechy, Niemcy, Ukraina, Chorwacja, Francja, Warszawa, Kraków, Łódź, Częstochowa, Kielce.
Wybrane wystawy i realizacje artystyczne:
• „Backlight”, wystawa zbiorowa, Internationale Bildungsstätte Jugendhof Scheersberg, Niemcy, grudzień 2018;
• PRZEDWIOŚNIE 42/2019, 41/2018, konkurs interdyscyplinarny, wystawa pokonkursowa, BWA czerwiec 2019, 2018;
• KAPITAŁ SZTUKI – suplement 2017, wystawa doroczna ZPAP, ZPAR, BWA, kwiecień 2018
• „Variete!”, wystawa zbiorowa, Internationale Bildungsstätte Jugendhof Scheersberg, Niemcy, grudzień 2017;
• „Archetypy kobiety w kulturze Zachodu – wzory i inspiracje sztuki współczesnej”, wystawa zbiorowa, Kunnstraum Dresden, Niemcy, grudzień 2017.
Pozostałe:
• „Kapitan Porządek” – scenografia teatralna, projekt lalek i kostiumów, Teatr Lalki i Aktora „Kubuś”, listopad 2017;
• „Opowieść o drzewie” – scenografia teatralna, projekty graficzne i wykonanie lalek; Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie, październik 2017;
• „Setka na Tarczyńskiej” – projekt autorski, ubieranie drzew z okazji 100-lecia dzielnicy Ochota; 2016;
• „Wiraże Wizaży” – instalacja artystyczna, wystawa zbiorowa, Muzeum Książki Artystycznej, Łódź 2015;
• „Prace ręczne” – tkanina artystyczna, instalacja, BWA w Kielcach (jubileuszowa wystawa z okazji 50-lecia działalności BWA);
• „Obrazky s Polska” – wystawa indywidualna, rysunek tuszem, ZS Frydecka Havirov, Czeska Republika 2015;
• „Typical Polish City”– piernikowe miasto – wystawa indywidualna, warsztaty, IDK Kielce 2014;
• „Wojna i Pokój” – wystawa zbiorowa, malarstwo i tkanina, Scheersberg, Niemcy 2014;
• „Dziwne wierszyki z trudnymi do przewidzenia zakończeniami” – wystawa indywidualna, rysunek tuszem, Muzeum Dialogu Kultur oddział Muzeum Narodowego, Kielce 2014;
• „Rysunek, malarstwo, grafika” – wystawa zbiorowa, Galeria Sztuki Współczesnej LABIRYNT, Kraków 2014;
• „Aleja Sław z nosami” – performance, centrum miasta, Kielce 2014;
• „7 km szczęścia” – tkanina, Best Western Grand Hotel, Kielce 2014;
• „Konstelacje” – tkanina, Best Western Grand Hotel, Kielce 2014;
• „Byle do rana” – cykl rysunków, wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Biennale Małych Form, Częstochowa 2014;
• „Europejskie Drzewo” – instalacja, Winnica, Ukraina 2013;
• „Największy batik świata” – tkanina, międzynarodowa praca zbiorowa, Winnica, Ukraina 2013;
• „Otulamy drzewa” – knitting grafitti; akcja społeczna w obronie drzew przed wycinką, ulica św. S. Kostki, Kielce 2013;
• „Partyzantka kwiatowa” – nocne ukwiecanie miasta, akcja społeczna w centrum, Kielce 2013;
• „Kwiatki w Betonie” – wystawa zbiorowa, Muzeum Historii Kielc, Kielce 2013;
• „Misie w Zarysie” – wystawa indywidualna, Instytut Designu, Kielce 2012.
NAGRODY:
• Nagroda I stopnia Miasta Kielce za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury, Kielce 2019;
• PRZEDWIOŚNIE 42/2019, Nagroda Galerii Echo;
• PRZEDWIOŚNIE 41/2018, Nagroda Prezesa ZPAP Okręg Kielecki;
• SCYZORYK 2016; nagroda za najlepszy teledysk (scenografia);
• Brązowy Krzyż Zasługi RP, 2013;
• Nagroda Prezydenta Miasta Kielce, 2013, 2017;
• „Miastoszpeciciel” – ogólnopolski konkurs fotograficzny, nagroda internautów, Warszawa 2014;
• „Miasto Kobiet” – ogólnopolski konkurs rysunkowy, wyróżnienie, Kraków 2014;
• Nagroda honorowa dla najlepszego nauczyciela prowadzącego w ogólnopolskich konkursach twórczości dziecięcej (Częstochowa 2012, 2013, Gorzów Wlkp. 2013, Radom 2014).
Zdjęcia z wystaw i akcji na FB: Szopa Biszopa.