Wystawa po kolejnych prezentacjach w Warszawie, Katowicach i Wrocławiu trafiła także do Kieleckiego BWA, gdzie mamy okazję podziwiać serię unikatowych prac polskich i zagranicznych fotografów, wykonanych wg XIX-wiecznych receptur fotograficznych. Otwarcie wystawy odbędzie się w piątek 19 sierpnia 2016 r. o godz. 18:00 w Galerii Dolnej.
Wstęp wolny. Wystawa czynna do 26 sierpnia 2016 r.
Wśród prac, zaprezentowanych na wystawie, znajdują się zarówno obrazy fotograficzne, będące swego rodzaju kontynuacją dawnego nurtu, zapoczątkowanego po 1890 roku w sztuce fotograficznej, zwanego piktorializmem, jak też prace ukazujące nowatorskie podejście ich autorów do fotografii artystycznej.
Ekspozycja, oprócz walorów artystycznych, niewątpliwie posiada walor edukacyjno-historyczny, nawiązując wprost do spuścizny polskich i zagranicznych fotografików XIX i początków XX wieku. Walor poznawczy pojawia się tu w zakresie odkrywania na nowo oraz kontynuowania i zachowania dawnych, tradycyjnych metod fotograficznych. Metody te polegają na własnoręcznym tworzeniu przez autora unikatowych, niepowtarzalnych dzieł na granicy grafiki warsztatowej i fotografii.
Zaprezentowane prace wykonane są w technikach alternatywnych w stosunku do powszechnych dzisiaj wydruków z drukarek atramentowych i ploterów, a są to między innymi takie techniki dawne, jak mokry kolodion (tzw. ambrotypia), guma dwuchromianowa, palladium, ortone, cyjanotypia, brąz Vandyke, kalitypia, światłodruk, fotograwiura, diaguma, a także technika olejowa, bromolejowa, przetłok olejowy oraz technika litowa.
Wspólną cechą wszystkich wymienionych technik jest konieczność użycia do ekspozycji światła słonecznego, naświetlając w specjalnych kopioramach stosunkowo duże formaty negatywów czarno-białych. Warto przy tym wspomnieć, że w przypadku pewnej części eksponowanych na wystawie prac, negatywy do ich kopiowania uzyskano dzięki zastosowaniu coraz rzadszych już dzisiaj wielkoformatowych kamer miechowych, zaś spora część negatywów wykonana jest także dzięki nowoczesnej technologii naświetlarek laserowych czy profesjonalnych drukarek wielkoformatowych, drukujących na podłożu przezroczystym. Źródłem obrazu może być w tym przypadku plik cyfrowy z matrycy kamery cyfrowej lub ze skanu. Tym samym przed wymienionymi wcześniej technikami alternatywnymi otwierają się niespodziewanie szerokie możliwości, pozwalające nadać unikatową formę również zdjęciom wykonanym za pomocą najnowocześniejszej techniki cyfrowej. Nie tylko umożliwiają one bowiem uzyskiwanie całkowicie własnej, autorskiej odbitki w wybranej technice alternatywnej, ale dodają jej także owego waloru niepowtarzalności, jaki cechuje własnoręcznie przygotowane podłoże papieru, z indywidualnie sporządzoną i naniesioną nań emulsją światłoczułą, bazującą na rozmaitych odczynnikach chemicznych oraz pigmentach malarskich. Większość receptur pochodzi z XIX i początków XX wieku i była wynikiem pracy bardzo wielu fotografów – eksperymentatorów, których powszechnie w tamtym czasie wspomagali chemicy i farmaceuci. Zwłaszcza ta część procesów nawiązuje do tytułowej archaiczności technik wykonania wielu spośród prac, prezentowanych na naszej wystawie.
Uczestnicy wystawy:
Massimo Attardi (Włochy), Martina Biccheri (Włochy), Misha Burlatsky (Rosja), Jakub Byrczek, Tomasz Dembny, Krzysztof Dąbrowski, Henrik Fauro (Niemcy), Marek Gardulski, Milos Kral (Słowacja), Roman Krawczenko (Ukraina), Piotr Kwasiżur, Darek Kwiatkowski, Ewa Kutylak, Lech Lipiec, Janusz Marynowski, Mariusz Mazur, Roman Michalik, Aleksander Mitka, Renata Młynarczyk, Tomasz Mościcki, Greg Ostrowski, Robert Pawłowski, Paweł Pierściński, Maciej Plewiński, Konrad Pollesch, Krzysztof Pruszkowski, Andrzej Pytliński, Janusz Sochacki, Marcin Stępień, Ireneusz Szczurowski, Marcin Szwaczko, Wiesław Szymaniak, Ricky Tomar (Indie), Carina Wachsmann (Niemcy), Zbigniew Wielgosz, Andrzej Wiktor, Janusz Witkowski, Maciej Wojtak, Renata Zarzyka.
Kuratorzy:
Łukasz Gietka, Greg Ostrowski