Wystawa pokonkursowa
46. Przedwiośnie – 2023
Opis wydarzenia
Interdyscyplinarny Konkurs Plastyczny Województwa Świętokrzyskiego PRZEDWIOŚNIE już po raz czterdziesty szósty zgromadził najbardziej aktywnych w ciągu ostatnich dwóch lat twórców kieleckiego środowiska artystycznego. W liczbie 74 uczestników, zgłosili oni do konkursowej rywalizacji w sumie 210 swoich oryginalnych dzieł, wykonanych w różnych technikach, konwencjach i formach plastycznych. Zostały one starannie obejrzane i ocenione przez trzyosobowe jury pod przewodnictwem prof. Doroty Sak, które zgodnie wydało ostateczny werdykt o dopuszczeniu do wystawy 119 prac 64 autorów oraz przydzieliło 16 kolejnych, ufundowanych przez sponsorów nagród.
Wręczenie nagród połączone z otwarciem wystawy odbędzie się 23 czerwca 2023 o godzinie 17.00.
Czas organizacji PRZEDWIOŚNIA to dla Organizatora – Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach – okres wytężonej pracy, mającej na celu zdobycie jak największej liczby sponsorów nagród dla artystów, środków na organizację wystawy pokonkursowej oraz realizację tejże wystawy wraz z obszernym, wartościowym dokumentalnie i graficznie katalogiem. Te – po doświadczeniach czterdziestej piątej edycji, wydawałoby się, rutynowe – działania są zawsze obciążone dużym procentem niepewności, zarówno w sferze finansowej jak i w ilości zgłoszeń uczestników. Ale jak dotąd, również i w tym roku – za co chciałabym podziękować zarówno Miastu Kielce i Sponsorom – fundatorom nagród konkursowych, jak i Artystom – uczestnikom, z których dzieł zaaranżowana jest wystawa PRZEDWIOŚNIE – są to zawsze przedsięwzięcia udane, zarówno pod względem organizacyjnym jak i merytorycznym. O wysokiej jakości tegorocznych propozycji artystycznych świadczy przede wszystkim ilość nominacji do nagród; aż 25 dzieł i zestawów, które w oczach jurorów zasługiwały na wyróżnienie. Spośród nich wyłoniono 16 laureatów nagród.
W tegorocznej edycji docenione zostały przede wszystkim dzieła, które oprócz wyróżniania się wysokimi wartościami artystycznymi dotykają także ważnych treści odnoszących się do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej w Polsce i Europie. Sztuka zaangażowana – bo do tej kategorii można zaliczyć te rodzaje wypowiedzi artystycznych – jest w przestrzeni tegorocznego PRZEDWIOŚNIA reprezentowana wyjątkowo licznie, z czego 4 zestawy prac zostały nagrodzone.
Do przyznania GRAND PRIX – Nagrody Prezydenta Miasta Kielce dwóm obrazom Anny Ciszek zatytułowanych „Las” niewątpliwie przyczyniły się empatia i wrażliwość, z jaką artystka poruszyła problem tragicznej sytuacji migrantów na polsko-białoruskiej granicy. Zderzyła w nich piękno subtelnej malarskiej materii, szlachetności kolorów, naturalnego ciepła i organiczności lasu ze szkicowo potraktowanymi, zanurzonymi w zieleni wyobrażeniami postaci, z których emanuje niepokój i lęk. Sam tytuł: „Las” – tylko las, wskazuje na powszechne wyparcie świadomości istnienia tych ludzi, ich tragicznych losów, rozstrzygających się w jednym z najpiękniejszym zakątków naszego kraju – Puszczy Białowieskiej. Sielankowość scenerii znajduje tu dopowiedzenie zależne od wiedzy i wrażliwości odbiorców; budzi emocje – ale za zadanie ma także budzenie sumień… Do jednogłośnej decyzji jury przyczynił się także poziom artystyczny zestawu wielkoformatowych rysunków z cyklu „Geośniegi” – artystka udowodniła w nich swoje mistrzostwo w posługiwaniu się oszczędnym medium rysunkowym oraz językiem czystej abstrakcji.
Kolejnym zestawem z kategorii „sztuki zaangażowanej” jest nagrodzony jedenastą – Nagrodą Gminy Masłów tryptyk Krzysztofa Piotrowskiego zatytułowany „Powinność”. To wielokrotnie odbite na kartonach rytmiczne, barwne nawarstwienia obrysów szablonów wielkoformatowych liter, z których artysta tworzył hasła protestacyjnych transparentów. Nagrodą dwunastą – (wycofaną przez fundatora TVP 3 po obejrzeniu reprodukcji prac) uhonorowane zostały dwie fotografie Krzysztofa Zająca z cyklu „Biało-czerwona” – w tym nagrodzona „Lewica Prawica”, przedstawiająca rozerwaną wzdłuż polską flagę narodową, podzieloną na zwrócone w przeciwstawne strony części: białą i czerwoną. Jury zauważyło także wymowę i jakość artystyczną monumentalnego, wpisującego się w kontekst wojny w Ukrainie zestawu trzech oryginalnych rzeźb Sławomira Micka pt. „Agresor” (szesnasta – Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim).
To trzy wielkoformatowe płaskie formy, o syntetycznych zarysach ludzkich sylwetek z cieniami głów prymitywnych wojowników, z których każda ma wkomponowaną w przestrzeń tułowia zwęgloną ogniem pożogi drewnianą belkę.
Najwyżej w kategorii rzeźby – siódmą na liście nagród – Nagrodą Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A. – jury oceniło wielkoformatowe popiersie „Bruce Wayne” Dawida Szlufika; ze względu na ciężar i rozmiary prezentowane poza przestrzenią galerii, na zewnątrz budynku BWA. Przedstawia,
precyzyjnie odkuty w jasnym kamieniu, portret aktora w masce Batmana – pozytywnego bohatera naszych czasów z filmu science-fiction.
Docenione zostały także oryginalne rzeźbiarskie obiekty Zbigniewa Miernika, uhonorowane czternastą –
Nagrodą Hotelu Bristol ART & Medical SPA. Drugą w kolejności nagrodę – ufundowaną przez firmę Polskie Górnictwo Skalne Sp. z o. o. – otrzymała Monika Iwan za cykl pięknych i precyzyjnych linorytów.
Doskonale skomponowane i wykonane, emanują elegancją linii, harmonią proporcji i iluzją ruchu pęczniejących organicznych form. Mistrzostwo innego rodzaju grafiki – gipsorytów, zatytułowanych „Intruz” i „Pocałunek”, wykonanych przez Stanisława Świecę, zostało z kolei docenione dziewiątą –
Nagrodą Galerii Echo.
Trzecia nagroda – Marszałka Województwa Świętokrzyskiego przypadła kameralnej instalacji Katriny Sadrak, złożonej z delikatnej, półprzejrzystej, częściowo z wosku wykonanej rzeźby, oraz korespondującego z nią niewielkiego obrazu, pulsującego rudo-różowawą materią drobnych, barwnych,
rozświetlonych form o organicznym, „kosmicznym” charakterze. Otwiera ona listę nagród w kategorii malarstwa, które zostały przyznane: Małgorzacie Bieleckiej-Kiesner (czwarta – Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach), Zuzannie Starzyńskiej (ósma – Nagroda Wodociągów Kieleckich), Katarzynie Żugaj (dziesiąta – Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu), Ewie Stawiarskiej (trzynasta – Nagroda Grupy GOLDENMARK) oraz Ewie Wiśniewskiej- Zduniak (piętnasta – Nagroda Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Kielecki). Wszystkie malarskie zestawy cechuje indywidualizm, oryginalność wypowiedzi twórczej, wszystkie wyróżniono także ze względu na ich wysoki poziom artystyczny i wizualną atrakcyjność.
Nagrodą Wojewody Świętokrzyskiego (piąta) zostały wyróżnione fotografie, których autorem jest Grzegorz Sideł. Przedstawiają one subtelne, minimalistyczne krajobrazy, pełne wewnętrznej ciszy i ponadczasowego piękna. Wysoką (szóstą z kolei) nagrodę Targów Kielce zdobyły „kolażo-tkaniny” Tamary Maj. Oryginalność jej autorskiej techniki i jej pracochłonność idzie w nich w parze z atrakcyjnością zgeometryzowanej kompozycji i bogactwem struktur, powstałych z nakładanych na siebie drobnych elementów z włókniny, precyzyjnie pozszywanych w efektowne całości. Listę nagrodzonych dzieł zamyka plakat autorstwa Jakuba Święcickiego – laureata równoległego konkursu na projekt plakatu do wystawy PRZEDWIOŚNIE 46.
Kolejna edycja Interdyscyplinarnego Konkursu Plastycznego Województwa Świętokrzyskiego PRZEDWIOŚNIE podsumowała ostatni, jednoroczny etap twórczości kieleckiego środowiska plastycznego. Podkreśliła, także po raz kolejny, ważność tej najstarszej i największej w naszym województwie
artystycznej konfrontacji, która z roku na rok poszerza perspektywę czasu udokumentowanej przestrzeni jego rozwoju. Ale PRZEDWIOŚNIE jest nie tylko źródłem wiedzy na temat kondycji świętokrzyskiej plastyki – jest także stymulatorem do pracy twórczej, generującym wiele pozytywnych emocji i satysfakcji, zarówno dla artystów jak i organizatorów oraz sponsorów. Dlatego za rok znowu Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach wyśle do świętokrzyskich artystów zaproszenie do udziału w następnej edycji – już dziś zapraszamy!”
Stanisława Zacharko-Łagowska – Kurator wystawy
MECENASI EDYCJI 2023:
Nagroda Prezydenta Miasta Kielce GRAND PRIX
Nagroda (PGS) Polskie Górnictwo Skalne sp. z o.o.
Nagroda Marszałka Województwa Świętokrzyskiego
Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach
Nagroda Wojewody Świętokrzyskiego – nagroda rzeczowa
Nagroda Targów Kielce
Nagroda Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A.
Nagroda Wodociągów Kieleckich
Nagroda Galerii Echo
Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu
Nagroda Gminy Masłów
NAGRODY SPECJALNE
Nagroda Grupy Goldenmark – Wystawa indywidualna w Kielcach i w wybranym oddziale
Nagroda Hotelu Bristol Busko ART & Medical Spa w Busku-Zdroju – weekend dla 2 osób
w Hotelu Bristol Busko ART & Medical SPA i prezentacja prac
Nagroda Związku Polskich Artystów Plastyków / Okręg Kielecki – Wystawa indywidualna
Nagroda BWA Ostrowiec Świętokrzyski – Wystawa indywidualna
Przedwiośniem określano porę roku między zimą a wiosną, krótki okres topnienia śniegów, cieplejszych promieni słońca zapowiadających początek nowego życia. Stefan Żeromski w słynnej powieści „Przedwiośnie” wykorzystał w pełni symbolikę tego słowa przedstawiając etap z życia głównego bohatera. Stojąc wśród prac artystów świętokrzyskiego środowiska, nadesłanych na coroczny przegląd nazwany również „Przedwiośniem”, miałam jednoznaczne skojarzenia z dziełem Mistrza.
Nie znam artystów, nie wiem spod czyjej ręki wyszły obrazy, rzeźby, grafiki czy fotografie. Nie widziałam wcześniejszych ich prac. Mam przed sobą jedno, dwa, może trzy przedstawienia prezentujące etap w twórczości artysty. Oglądam uważnie starając sobie wyobrazić, jak autor pracował, co myślał, jak kładł farbę, jak komponował obraz. O czym chce nam powiedzieć, jakie ma przesłanie, na co zwraca uwagę.
Różnorodność prac, tematów, technik świadczy o bogactwie środowiska. Na wysoki poziom wpływa działająca w mieście uczelnia, artystyczny wydział, zapewniający akademickie wykształcenie, teoretyczną wiedzę i wrażliwość artystyczną. Ważnym punktem na mapie miasta edukującym i kształtującym kulturę środowiska jest Biuro Wystaw Artystycznych od zawsze skupiające twórców wizualnych wokół wystaw, przeglądów i projektów artystycznych.
Zapoznając się z nadesłanymi na tegoroczny konkurs pracami, mieliśmy jako jury spory dylemat. Pod względem formalnym poziom był wyrównany. Trudno było podjąć decyzję o wykluczeniu pracy z wystawy. Niemniej jednak musieliśmy dokonać wyboru. Wśród prac fotograficznych jak zwykle wrażenie robiły klasyczne pejzaże, ale też nowe spojrzenie na detal w naturze i w architekturze.
W grafice doceniliśmy subtelność kreski, w rzeźbie różnorodność, warsztat i dowcip przedstawienia. Naszą uwagę przyciągnął zestaw geometrycznych kompozycji w technice patchworku. Wśród prac malarskich uhonorowaliśmy kilku autorów. Wyróżniliśmy oryginalność, kreatywność, wyobraźnię, element zaskoczenia. Doceniliśmy ciekawą kompozycję budującą napięcie, zestawy kolorystyczne, fakturę, a wreszcie treściową i formalną konsekwencję. Szczególną uwagę przyciągnęły dwa małe obrazy przedstawiające grupę ludzi – uchodźców ukrywających się w gąszczu lasu. To bezpośrednie nawiązanie do problemów społeczno-politycznych, z którymi mamy do czynienia w ostatnim czasie, przykład sztuki zaangażowanej i krytycznej. Problem dotykający uchodźców to ten sam problem, o którym sto lat temu pisał Stefan Żeromski w „Przedwiośniu”. Czyż grupa ludzi, których widzimy na obrazie, nie wyruszyła w poszukiwaniu „szklanych domów”, podobnie jak bohater z powieści uwiedziona wizją równości, sprawiedliwości społecznej i dobrobytu? Obrazy, które przemawiają do nas szeptem, „pachną” leśnym mchem, przypominają o podstawowych wartościach, o człowieczeństwie – i dlatego postanowiliśmy jako jury szczególnie je wyróżnić i docenić.
Artystom biorącym udział w 46. Interdyscyplinarnym Konkursie Plastycznym Województwa Świętokrzyskiego „Przedwiośnie” życzę wszystkiego najlepszego, wielu sukcesów, inspiracji i spełnienia w twórczości.
prof. Dorota Sak – Przewodnicząca Jury
Plakat wystawy – proj. graficzny Jakub Święcicki
Galeria
O Autorze
Wystawa pokonkursowa
1. Kornel Arciszewski – nominowany do nagrody
2. Ewa Banaszczyk
3. Małgorzata Bielecka-Kiesner
4. Beata Borek
5. Beata Bugaj-Tomaszewska – nominowana do nagrody
6. Anna Ciszek – nominowana do nagrody
7. Monika Cybulska
8. Zbigniew Czerkies
9. Małgorzata Drela
10. Diana Gaweł – nominowana do nagrody
11. Ewa Gawlik
12. Aleksandra Gospodarczyk
13. Lucyna Gozdek
14. Ewa Hapek-Rejmer
15. Krzysztof Jan Heyke – nominowany do nagrody
16. Monika Iwan – nominowana do nagrody
17. Mira Jagiełło – nominowana do nagrody
18. Antonina Jasztal
19. Anna Kaleta
20. Łukasz Max Kania
21. Mateusz Kędziora
22. Kamila Kościańska
23. Martyna Kozłowska
24. Henryk Królikowski
25. Czesław Łagowski
26. Ewa Łuczywo-Nowak – nominowana do nagrody
27. Tamara Maj – nominowana do nagrody
28. Sławomir Micek – nominowany do nagrody
29. Monika Michalczewska
30. Józef Grzegorz Michałek
31. Zbigniew Miernik – nominowany do nagrody
32. Jacek Morawski
33. Waldemar Musik
34. Bernadeta Niźnik
35. Radosław Nowakowski – nominowany do nagrody
36. Marek Osman
37. Paweł Osóbka
38. Marta Pabian
39. Mateusz Pięta – nominowany do nagrody
40. Krzysztof Piotrowski – nominowany do nagrody
41. Witold Popielski
42. Katrina Sadrak – nominowana do nagrody
43. Dorota Samburska
44. Katarzyna Samczyńska
45. Grzegorz Sideł – nominowany do nagrody
46. Karolina Sideł-Kozieł – nominowana do nagrody
47. Henryk Sikora
48. Zuzanna Starzyńska – nominowana do nagrody
49. Ewa Stawiarska – nominowana do nagrody
50. Dawid Szlufik – nominowany do nagrody
51. Magda Szplit
52. Stanisław Świeca – nominowany do nagrody
53. Jakub Święcicki – projekt graficzny plakatu wystawy 46. Przedwiośnie
54. Grzegorz Wawrzyńczak
55. Szymon Węgorzewski
56. Alicja Wieczorek
57. Maria Maryla Wierzbowska
58. Ewa Wiśniewska-Zduniak – nominowana do nagrody
59. Anna Wojdan
60. Magdalena Wolff
61. Krzysztof Zając – nominowany do nagrody
62. Katarzyna Zawadzka
63. Andrzej Zembik
64. Katarzyna Ziołowicz
65. Katarzyna Żugaj – nominowana do nagrody