Wystawa pokonkursowa

47. Przedwiośnie – 2024

47. Przedwiośnie – 2024 - 1
Autor
Wystawa pokonkursowa
Kurator
Stanisława Zacharko-Łagowska
Rozpoczęcie:
21 czerwca 2024 r.
godz. 17:00
Zakończenie:
30 sierpnia 2024 r.
godz. 18:00
Lokalizacja:
Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
ul. Kapitulna 2, Kielce

Pokaż na mapie

Opis wydarzenia

Wręczenie nagród Laureatom połączone z otwarciem wystawy odbędzie się 21 czerwca 2024 o godzinie 17.00 w BWA w Kielcach, na które serdecznie zapraszamy wszystkich uczestników konkursu, Artystów, Kielczan i gości Miasta Kielce. NOCNE ZWIEDZANIE wystaw potrwa do godziny 24:00.

Coroczny rytm artystycznego życia kieleckiego środowiska plastycznego wyznaczają dwie organizowane przez Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach i dedykowane miejscowym twórcom imprezy: od niemal półwiecza jest to PRZEDWIOŚNIE – interdyscyplinarny konkurs plastyki województwa świętokrzyskiego oraz, od 10 lat, KAPITAŁ SZTUKI – coroczny przegląd najnowszych osiągnięć lokalnych artystów. Z racji swego konkursowego charakteru i historycznego dziedzictwa 47 kolejnych edycji, a także wypracowanego przez nie prestiżu, ważniejszym i budzącym więcej emocji jest PRZEDWIOŚNIE. Jest to również istotny, powtarzalny, element programu działalności BWA w Kielcach, od kilkunastu lat powiązany – jako święto kieleckiej plastyki – z celebrowanym w czerwcu, tuż po zakończeniu roku szkolnego, Świętem Kielc.

To także dla pracowników BWA zawsze szczególnie wytężony okres pracy: od aktualizacji regulaminu, wypromowania go wśród artystów i zdobycia fundatorów nagród, zbierania i zabezpieczania zgłoszonych dzieł, poprzez organizację obrad jury (zawsze w innym składzie), dokumentację fotograficzną, opracowanie i druk obszernego katalogu, aż po aranżację i montaż wystawy oraz uroczysty wernisaż połączony z wręczeniem nagród laureatom. Równie „zawsze” jest to praca bardzo satysfakcjonująca, w wyniku której powstają: kolejny cenny raport z kondycji świętokrzyskiego środowiska plastycznego – utrwalony w katalogu, znakomita i różnorodna, budząca ogromne zainteresowanie publiczności wystawa pokonkursowa oraz grupa jej szczęśliwych uczestników  i uhonorowanych nagrodami laureatów.

W tym roku, w czterdziestej siódmej edycji PRZEDWIOŚNIA, ta grupa składa się z 61 autorów (spośród 86 zgłoszonych), z których jury pod przewodnictwem prof. Henryka Ożoga wyłoniło wstępnie 23 kandydatów do nagród, a ostatecznie – 14 laureatów konkursu. W tegorocznej edycji niewątpliwie najmocniej reprezentowana jest rzeźba – co jest odzwierciedleniem swoistego „renesansu” jej, niegdyś bardzo mocnej, pozycji w kieleckim środowisku plastycznym. Wielka w tym zasługa wspierającej roli Ośrodka Pracy Twórczej na Wietrzni (obecnie w zasobach Geoparku Kielce) oraz zasilonego ostatnio członkostwem wielu młodych twórców kieleckiego Związku Artystów Rzeźbiarzy.

Wyrazem tego są nagrody przyznane rzeźbiarzom, w tym GRAND PRIX – Nagroda Prezydent Miasta Kielce, którą uhonorowano zestaw rzeźbiarsko-malarskich prac Zbigniewa Miernika. Jury podkreśliło spójność przekazu łączącą rozmaitość form, technik i perfekcyjnego opanowania warsztatu, którymi posługuje się ten oryginalny artysta. W zestawie jego prac znalazła się monotypia („Hemoroid”), której charakteru obiektu plastycznego nadaje ciężka metalowa rama, rzeźba zatytułowana „Never for ever”: wykonana z fragmentów starych zużytych przedmiotów figura fantastycznego stworzenia, w której szczególną uwagę zwraca agresywny ruch dzioba zrobionego z przerdzewiałych nożyc, oraz „Discovery” – wielkoformatowa malarsko-rzeźbiarska kompozycja, utrzymana w kolorze nasyconego błękitu. W tej ostatniej przykuwa wzrok umocowania w centrum obrazu niewielka, po amatorsku wystrugana z drewna figurka. To oryginalna rzeźba dziadka artysty, Józefa, do którego dziedzictwa, tak jak i do osiągnięć twórczych ojca, Ryszarda Miernika, znanego – i dobrze wspominanego w Kielcach animatora kultury, pisarza i rzeźbiarza, Zbigniew Miernik często w swojej sztuce się odwołuje.

Kolejną, drugą, Nagrodę, ufundowaną przez Polskie Górnictwo Skalne sp. z o. o., zdobyła marmurowa „Kropla” i jej autor Paweł Witkowski. To zwarta bryła chropawego kamienia, osadzona w metalowym stelażu i ukształtowana w dolnej części na kształt obłej, napęczniałej kropli ściekającego płynu. Kieleccy miłośnicy sztuki mieli już okazję ją oglądać – powstała bowiem w ramach reaktywowanych przez ZAR plenerów rzeźbiarskich w Ośrodku Pracy Twórczej na Wietrzni.

Uznanie Jury zdobył także zestaw drobnych rzeźbiarskich ceramicznych form stworzony przez Michała
 
. Został on uhonorowany Nagrodą Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach. Tworzące go miękko ukształtowane niewielkie obiekty o organicznym charakterze budzą różnego rodzaju skojarzenia – również te z kategorii erotycznych. Z kolei perfekcyjnym wykonaniem, realizmem – i pewną dozą humoru – zwracają uwagę nagrodzone Nagrodą Telewizji Polskiej Kielce trzy niewielkie kamienne rzeźby
Dawida Szlufika. Przedstawiają one … rolkę papieru toaletowego, słoik z ogórkami i blok nadkrojonego salcesonu. Do każdej z tych rzeźb-obiektów artysta dobrał odpowiedni gatunek kamienia i wykorzystał jego oryginalną naturalną strukturę, kolor i fakturę.

Pośrednio do rzeźby i jej koncepcji – na co wskazuje także tytuł „Zawieszenie – Monument” odnosi się również wielkoformatowa, nagrodzona kolejną, trzecią Nagrodą Marszałka Województwa Świętokrzyskiego, fotograficzno-graficzna praca Ewy Łuczywo-Nowak. To nadrukowane na długim i szerokim paśmie białej tkaniny fotografie dziewięciu nagich postaci przykrytych wilgotnym białym płótnem. Jego półprzejrzysta materia układa się w miękkie fałdy uwypuklając kształty leżących pod nim ciał.

Na płótnie (prześcieradłach?) wykonał również swoje wielkoformatowe dynamiczne rysunki z cyklu „Z lotu ptaka” Andrzej Brzegowy. Jury przyznało im Nagrodę Wojewody Świętokrzyskiego. Artysta dotyka w nich tematu wojny, przedstawiając w ekspresyjnej formie ukazane z lotu ptaka (drona?) gruzy budynków, rozbłyski wybuchów, sylwetki zrozpaczonych i przerażonych ludzi.

Miękka biała tkanina jest także nośnikiem nagrodzonych Nagrodą Burmistrza Miasta i Gminy Busko-Zdrój haftowanych „rysunków” Anny Ciszek. „Przygraniczne gry i zabawy” to wyszyte przedstawienia bawiących się dzieci, których skakanki, gumy do skakania oraz trzepaki, na których robią fikołki, są wykonane z drutu kolczastego. Artystka – laureatka Grand Prix ubiegłorocznej edycji PRZEDWIOŚNIA – kontynuuje w nich temat dotykający dramatycznej sytuacji migrantów na białorusko-polskiej granicy.

Nagrodą Targów Kielce wyróżnione zostały monochromatyczne, pędzlem szkicowane, miniaturowe rysunki Alicji Wieczorek, skomponowane w zestaw zatytułowany „70 sennych marzeń”. Uporządkowane kratownicą graficznej tabeli, przedstawienia drobnych form, częściowo abstrakcyjnych, częściowo wywołujących skojarzenia z pojedynczymi przedmiotami czy częściami ciała, są swoistym zapisem enigmatycznych doznań i emocji artystki.

Na podium dla laureatów znalazło się też miejsce dla klasycznej tkaniny artystycznej: to praca obdarzona przez autora, Jakuba Święcickiego oryginalnym tytułem: „Monostriped lands cape_orange”. Zdobyła ona dla niego Nagrodę Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu. To wyrafinowana strukturalnie i kolorystycznie, owalna w kształcie abstrakcja wykonana w oryginalnej autorskiej technice.

W kategorii malarstwa najwyżej jury oceniło zestaw dwóch obrazów z cyklu „Rytmy” Katarzyny Żugaj i przyznało im Nagrodę Wodociągów Kieleckich. To w błękitach utrzymanezgeometryzowane kompozycje, abstrakcyjne – lecz o aluzyjnym, odwołującym się do skojarzeń z rzeczywistością, charakterze. Nagrodzone zostały również czarno-białe dynamiczne prace Anny Kalety. Ekspresyjne „zapisy” malarskiego gestu zdobyły dla autorki Nagrodę Galerii ECHO. Kolejne nagrodzone zestawy prac malarskich to subtelne, miękkie, wysmakowane i delikatne – na miękkim płótnie namalowane abstrakcje Ewy Banaszczyk – laureatki Nagrody Domu  Środowisk Twórczych, oraz mocniejsze w warstwie kolorystycznej i w ekspresji gestu prace najmłodszej uczestniczki tegorocznego konkursu – jeszcze studentki – Anny Drej, której została przyznana Nagroda Kieleckiego Oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków.

Wśród laureatów tegorocznego konkursu znalazła się również Martyna Kozłowska, artystka malarka, która tym razem zaproponowała cykl prac z elementami fotograficznymi zatytułowany „Obserwatorium obecność”. Zdobyły one cenną Nagrodę Hotelu Bristol Busko ART & Medical Spa w Busku Zdroju.

Listę tegorocznych nagród zamyka NAGRODA SPECJALNA TVP Kielce dla artysty fotografika Krzysztofa Zająca. To nagroda, która w ubiegłym roku polityczną decyzją ówczesnej dyrektor TVP Kielce została – mimo werdyktu konkursowego Jury – wycofana i artyście odebrana. Decyzja obecnego dyrektora P. Piotra Rogozińskiego przywraca nie tylko należną twórcy nagrodę – jest wyrazem powrotu do TVP zasad etyki i szacunku dla – gwarantowanych Konstytucją RP – wolności słowa i swobody wypowiedzi twórczej.

Tegoroczna  edycja PRZEDWIOŚNIA podsumowała po raz czterdziesty siódmy kolejny etap rozwoju i kondycji świętokrzyskiego środowiska plastycznego. Wszystkie edycje razem obejmując prawie pół wieku czasu i kilka zmiennych przestrzeni regionu świętokrzyskiego, tworzą jedno z najcenniejszych źródeł badawczych dla jego historii – oraz do dziejów twórczości poszczególnych artystów. Jakkolwiek w trakcie uważnej selekcji Jury zredukowało zbiór zgłoszonych do konkursu 242 prac i do wystawy dopuściło tylko 117 z nich, w sposób tym czytelniejszy i klarowniejszy przedstawiają one charakter i specyfikę kieleckiej sztuki.

Poza coroczną porcją konkursowych emocji dla artystów oraz wachlarza doznań estetycznych dla publiczności, niezwykle cenny jest dokumentalny aspekt PRZEDWIOŚNIA – jednego z najstarszych konkursów plastycznych w Polsce. Równie cenna jest jego wartość jednoczenia wszystkich świętokrzyskich artystów – tych, którzy są tu, na miejscu, i tych, którzy rozproszyli się po całym świecie; tych, których prace zebrane na wystawie pokonkursowej obrazują moc potencjału twórczego świętokrzyskiego środowiska artystycznego.
Stanisława Zacharko-Łagowska – Kurator wystawy

Patronat medialny:

MECENASI EDYCJI 2024 

Nagroda Prezydent Miasta Kielce GRAND PRIX

Nagroda (PGS) Polskie Górnictwo Skalne sp. z o.o.

Nagroda Marszałek Województwa Świętokrzyskiego

Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach 

Nagroda Wojewody Świętokrzyskiego

Nagroda Targów Kielce

Nagroda Wodociągów Kieleckich

Nagroda Burmistrza Miasta i Gminy Busko-Zdrój

Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu

Nagroda TVP3

NAGRODY SPECJALNE:

Nagroda Hotelu Bristol Busko ART & Medical Spa w Busku-Zdroju – weekend dla 2 osób
w Hotelu Bristol Busko ART & Medical SPA i prezentacja prac

Nagroda Domu Środowisk Twórczych Wystawa indywidualna

Nagroda Związku Polskich Artystów Plastyków / Okręg Kielecki – Wystawa indywidualna

Galeria twórców

O Autorze

Wystawa pokonkursowa

Artyści / uczestnicy konkursu biorący udział w wystawie 47. Przedwiośnie:

Arciszewski Kornel – „Tryptyk „Szarości”
Bachurski Marek – „W krzywym zwierciadle”
Banaszczyk Ewa – „Z cyklu Pod powiekami”
Bielecka Małgorzata – Bez tytułu
Boszczyk Radosław – „2210211937” „1703230307
Brzegowy Andrzej – Z cyklu „Z lotu ptaka”
Bugaj-Tomaszewska Beata – „Kalendarz adwentowy”
Ciszek Anna – Dyptyk „Ciałopęknięcia”, Tryptyk „Przygraniczne gry i zabawy”
Drej Anna – „Daimon” – trzy obrazy, „Neutral II”
Gawlik Ewa – Tryptyk „Kumulacja”
Gozdek Lucyna – „Fuga D-dur I” (z cyklu Fugare), „Fuga D-dur II” ( z cyklu Fugare)
Grudziecka-Szostek Patrycja – Z cyklu Zwierzęta nocy
Iwan Monika – Dyptyk „Kapsuła życia IX” Dyptyk „Kapsuła życia X”
Kaleta Anna – „Al.1”100×100.2024, „Al.2”100×100.2024, „Al.3”100×100.2024, „Al.4”110×110.2024
Kędziora Mateusz – „Struktura w błękicie”
Kloch Maria – „Geometria ogrodów 3”, „Geometria ogrodów 4”, „Geometria ogrodów 5”
Korczyńska Joanna – „Dłonie”, „Autoportret” 2023, „Autoportret” 2024
Kościańska Kamila – Cykl „Restrukturyzacja”
Kozłowska Martyna – „Obserwatorium obecności”
Krzysztofek Anna – „Wizerunek”
Kularska-Król Roksana – „Dlaczego nie mogę tego cukierka”
Kulpa Michalina – „Inkluzja”
Łagowski Czesław – „Analogia I”, „Analogia IV”
Łońska Agnieszka – „Mama”
Łuczywo-Nowak Ewa – „Zawieszenie-monument”
Maj Tamara – Dyptyk „Białe na białym 1”
Micek Sławomir – „Prorok 1, 2, 3”
Michałek Józef Grzegorz – „Brama”
Miernik Zbigniew – „Discovery”, „Never Forever”, „Hemoroid”
Morawski Jacek – „Sen nocy letniej 2022”
Mruk Paulina – „Zbiór”, „Imago 1”, „Imago 2”, „Imago 3”
Musiał Elżbieta – „Późne słońca I”, „Późne słońca II”
Musik Waldemar – „Genesis”
Myśliwiec Antoni – „Bez tytułu”
Orman Arkadiusz – „Topologia miasta VII”, „Topologia miasta VIII”, „Topologia miasta IX”
Osman Marek – „Karma wraca”, „Światłocień”
Osóbka Paweł – „Ileodykt”, „Przemiana”
Pabian Marta – Dyptyk „Kontrasty”, Dyptyk „Z gliny powstałeś”
Pięta Mateusz – Dyptyk „Chaos”
Rachoń Andrzej – „Pejzaż prowincjonalny 1, 2”
Rajca Paweł – „Zrób sobie obraz 2 obrazy” doczepiane moduły
Rasiński Norbert – „Zaraz odlatujemy”, „Gniazdo błękitnego ptaka”
Samburska Dorota – „Słońce” 70×100
Sędek Arkadiusz – Z cyklu „Konterfekt
Stachowska Julia – „Gracjozbiór II”, „Gracjozbiór III”, „Gracjozbiór IV”
Ślusarek Teresa, Anna – „Minster Migrations I, II, III”
Świeca Stanisław – „UFO 2023”, „Ingerencja”, „Konwersacja”
Święcicki Jakub – „Monostriped landscape-orange” tkanina art.
Wawro Marek – „World abcd”, „Jutro- zmierzch”, „World-5”
Wieczorek Alicja – „70 sennych marzeń 2, 3, 4”
Wolff Magdalena – Tryptyk z cyklu „Vanitas”
Wiśniewska-Zduniak Ewa – Poliptyk „Straty cywilizacji, Historii, Słów”
Witczak Longin – „Owoce natchnienia”
Witkowski Paweł – „Kropla”, „Tors”
Wolska Urszula – „Czarne na białym”, „Układ zamknięty”
Zając Krzysztof – „Anatomia fałszu”, Tryptyk „Konfuzje”
Zawadzka Katarzyna – „Horyzont I”, „Horyzont II”, „Horyzont III”
Zembik Andrzej – „Muzeum Orła Białego Skarżysko Kamienna”
Ziołowicz Katarzyna – „Shadow I, II”
Żesławski Michał – „Korzenie”, „Martwa natura z owocami”, „Bez tytułu”
Żugaj Katarzyna – „Z cyklu Rytmy 19, Z cyklu Rytmy 20”