Wystawa zbiorowa
Dotyk Sztuki / Touch of Art

Opis wydarzenia
Dotyk Sztuki / Touch of Art to wystawa sztuki haptycznej, umożliwiająca osobom niewidomym i słabowidzącym bezpośredni kontakt z dziełami sztuki. Dla odbiorców widzących łączy ona zmysły wzroku i dotyku, oferując poszerzoną percepcję.
Projekt Dotyk Sztuki / Touch of Art, ma w swoim założeniu przybliżyć dostęp do kultury osobom niewidomym, osobom o ograniczonej percepcji wzrokowej z niepełnosprawnościami wzroku oraz poszerzenie percepcji odbiorców widzących z uwzględnieniem wszystkich grup wiekowych (w tym także dla osób z niepełnosprawnością intelektualną). Wszystkie prace wchodzące w skład ekspozycji, są dziełami sztuki haptycznej, dostosowanymi do percepcji dotykowej. Prezentowane są rzeźby, obiekty artystyczne, instalacje oraz przestrzenne obrazy malarskie. Dla pełniejszego odbioru prac, została przygotowana dla eksponatów audiodeskrypcja, która ma za zadanie przekazać drogą słuchową werbalny opis treści wizualnych osobom niewidomym i słabowidzącym.
Projekt jest realizowany przez Instytut Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
O Autorze
Wystawa zbiorowa
1. Małgorzata Bałdyga-Nowakowska
Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu w 1997r. Dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Wypukłodruku pod kierunkiem prof. Józefa Słobosza. Przewód doktorski na Wydziale Artystycznym ISP UMCS w 2009r, przewód habilitacyjny na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu w 2019r. Od 1999r zatrudniona na Wydziale Artystycznym UMCS, obecnie na stanowisku Adiunkta. Od 2009 r zatrudniona na stanowisku Asystenta, obecnie Profesora na Wydziale Sztuki Nowym Mediów PJATK w Warszawie. Dorobek artystyczny - około 20 wystaw indywidualnych, około 60 wystaw zbiorowych międzynarodowych i ogólnopolskich, laureatka około 15 nagród i wyróżnień. Otrzymała Stypendium Prezydenta Miasta Lublin na rok 2017, w ramach którego wykonała instalację graficzną, łącząc kompozycje typograficzne, figuratywne i formy przestrzenne w Galerii Domu Słów przy Teatrze NN. W swojej twórczości poszukuje graficznych desygnatów dla treści literackich i umieszcza je w kontekście medium cyfrowego. Punktem wyjścia dla rozprawy habilitacyjnej pod tytułem: „Chusteczka Herty Muller” była przemowa noblowska pisarki.
2. Anna Beata Barańska
W latach 2001 – 2006 studia na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie na kierunku malarstwo. Od 2006 roku pracuje na macierzystej uczelni, gdzie Prowadzi Pracownię Technologii i Technik Malarskich. W 2016 uzyskała stopień doktora sztuki, w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuki piękne. Inicjatorka i kuratorka projektu Dotyk Sztuki/Touch Of Art. Głównym obszarem jej artystycznych zainteresowań jest malarstwo oraz wideo. Brała udział w ponad 90 festiwalach i wystawach odbywających się poza granicami kraju i w ponad 70 w Polsce. Laureatka kilkunastu nagród i wyróżnień, krajowych i międzynarodowych. , min.: nagroda główna w kategorii Video Art na "IntimaLente / IntimateLens" Film Festival 2019, II nagroda w kategorii Forma 13. Festiwalu Filmów Jednominutowych, Gdańsk 2018; Nagroda BWA w Kielcach za film wideo, Międzynarodowe Biennale Fotografii DEFINICJA PRZESTRZENI/SPACE DEFINITION 2019; Złoty Tobołek Koziołka Matołka, O!PLA - V Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji, kategoria formanimy 2017; Nagroda główna w kategorii filmu niezależnego "Niezależna złota kreska", festiwal OFAFA, Kraków 2016; I Nagroda w kategorii animacja, We Art Water Film Festival, Madryt 2012.
3. Dorota Banaszek
1998-2003 studia na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w Pracowni Dywanu i Gobelinu prof. Mariusza Kowalskiego oraz w Pracowni Rysunku prof. Andrzeja Gieragi. Tworzy tkaniny unikatowe z wykorzystaniem różnych materiałów i technik. Od 2006 r. związana jest z przemysłem, projektuje dywany i wykładziny w Fabryce Dywanów i wykładzin Brintons Agnella.
4. Oliwia Beszczyńska
Urodzona w Lublinie. Studiowała malarstwo i ceramikę w Polsce (UMCS Lublin, ASP Wrocław) oraz
sztuki wizualne na Akademii Sztuk Pięknych w Oslo w Norwegii. Zajmuje się głównie ceramiką, fotografią miejską i projektami site specific. Jej prace ceramiczne pokazywane były na wystawach w Polsce, Norwegii, Niemczech, Francji, Włoszech i Kolumbii. Brała udział w rezydencjach artystycznych w Kolumbii, Peru i Gruzji. Laureatka nagrody Talente 2013 na Targach Sztuki i Rzemiosła w Monachium, stypendium Norweskiej Rady Artystycznej 2014 oraz stażystka w Europejskim Centrum Ceramicznym EKWC w Holandii. Pracuje jako asystentka w Katedrze Rzeźby i Ceramiki Instytutu Sztuk Pięknych WA UMCS.
5. Piotr Butkiewicz
Studia w Akademii Sztuk Pięknych (Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych) we Wrocławiu ukończył dyplomem w roku 1991 w pracowni rzeźby prof. Leona Podsiadłego. Zajmuje się rzeźbą, malarstwem i projektowaniem mebli. Za tę ostatnią działalność otrzymał w 2005 roku Grand Prix Związku Polskich Artystów Plastyków. Uczy rzeźby i prowadzi pracownię snycerstwa w Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich ALA we Wrocławiu.
6. Magda Maria Chomiak
Artystka, konserwatorka dzieł sztuki. W 2013 roku ukończyła studia magisterskie na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu w zakresie konserwacji dzieł sztuki pod kierunkiem prof. dr hab. Bogumiły Rouba. W 2021 roku uzyskała tytuł doktora w zakresie sztuk pięknych, tworząc cykl obiektów przestrzennych Nieobecność. Od 2019 roku pracuje na macierzystej uczelni na stanowisku asystenta, prowadząc zajęcia w Pracowni rysunku, Technologii malarstwa sztalugowego. Zajmuje się malarstwem, kolażem, tkaniną artystyczną, Podejmuje zagadnienia związane z egzystencją człowieka. Tworzy prace w różnorodnych technikach, eksperymentuje z materią. Bierze udział w międzynarodowych i ogólnopolskich wystawach zbiorowych, plenerach malarskich; organizuje wystawy indywidualne. Uczestniczy w konferencjach naukowych, poświęconych zagadnieniom z dziedziny historii sztuki współczesnej, Laureatka konkursów: II Międzynarodowy Konkurs Ikonograficzny "Nowa Epifania Piękna" - wyróżnienie (2018); "(Nie)widzialny - sztuka inspirowana religijnie" - III miejsce (2021); "Szkic ma moc!" - III miejsce (2022).
7. Mariusz Drzewiński
Urodzony w 1959r. w Lublinie. 1979-1983 studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie w pracowni prof. Mieczysława Hermana. Obecnie zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Malarstwa i Rysunku na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie. W 2005 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego sztuk plastycznych w zakresie malarstwa na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W latach 2009 - 2016 pełnił funkcję prodziekana ds. studenckich. Od 2020r.jest zatrudniony na stanowisku dyrektora ds. kulturalnych w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków w Lublinie. Kurator Ogólnopolskiego Triennale Akwareli, członek komisji jury i rad programowych. Laureat II nagrody ex quo w Konkursie Malarstwa i Rzeźby – Autograf 2001 oraz Nagrody Dziennikarzy. W 2008 Nagroda Dyrektora Muzeum na Zamku, Lublin – Autograf 2008. W 2003r.odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi. W 2018r. otrzymał Medal 700-lecia Miasta Lublin. W pracy artystycznej skupia się na działalności w zakresie malarstwa i rysunku. Zorganizował 37 wystawy indywidualne oraz ponad 100 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Prace znajdują się w kolekcjach prywatnych oraz w Kolekcji Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.
8. Małgorzata Gorzelewska-Namiota
Ur. 1984 r. w Chełmie. Studiowała malarstwo i grafikę warsztatową na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 2008 r. obroniła tytuł magistra sztuki z grafiki warsztatowej pod kierunkiem prof. Artura Popka. Stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk plastycznych, dyscyplinie artystycznej – sztuki piękne obroniła w 2014 r. Zatrudniona na Wydziale Artystycznym UMCS na stanowisku adiunkta w Katedrze Intermediów i Rzeźby. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych i zorganizowała 8 wystaw indywidualnych. Jest laureatką nagród i wyróżnień m.in.: Wyróżnienie Honorowe w „7. Międzynarodowe Biennale Miniatury” – Częstochowa (2012); I Nagroda na „Biennale Młodych – Piękne Sztuki” – Radomsko (2012); Nagroda Prezesa ZPAP Okręgu Bydgoskiego w II Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz (2016); Nagroda Prezydenta Miasta Radomia w „Ogólnopolskim Biennale Sztuki – 44. Salonie Zimowym” – Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" w Radomiu (2016). Stypendystka Marszałka Województwa Lubelskiego w dziedzinie Kultury i Twórczości Artystycznej. Jej prace są w zbiorach zarówno państwowych jak i prywatnych w Polsce oraz za granicą.
9. Klaudia Górska
Artystka oraz projektantka, w swojej twórczości wykorzystuje intermedia mające na celu zwrócenie uwagi na doświadczenia synestetyczne. Studentka kierunku Sztuka i Edukacja, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, ukończyła licencjat z wyróżnieniem na kierunku Wzornictwo, oraz magisterkę na kierunku Art&Design (2022r). Na co dzień instruktorka plastyki i ceramiki w Klubie Kultury Mydlniki.
10. Piotr Gryz
urodził się w 1982 roku w Łodzi. W 2006 roku obronił dyplom magistersko-inżynierski na Wydziale Fizyki Technicznej Informatyki i Matematyki Stosowanej na specjalności grafika komputerowa i multimedia. W 2016 roku – dyplom magisterski na Wydziale Grafiki w Pracowni Projektowania Informacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W 2021 roku uzyskał stopień doktora sztuki. Prowadzi pracę badawczą w zakresie wykorzystywania technologii cyfrowych w twórczości artystycznej. Działalność twórcza o zróżnicowanym charakterze z zakresu grafiki cyfrowej, projektowania graficznego, ilustracji, intermediów. W swoich pracach podejmuje tematy erozji, niszczenia, upływu czasu, rozpadu, opuszczonej, obcej architektury, zapomnianych obiektów kultu, ale także znaków (graficznych), które utraciły znaczenie symboliczne. Opracowuje własne metody realizacji łączące tradycyjne techniki plastyczne ze współczesnym obrazowaniem cyfrowym. Projektuje także wydawnictwa, elementy przestrzenne, identyfikacje wizualne. Brał udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą.
11. Anna Gwiazda
Projektantka produktu, działającą w Warszawie. W projektowaniu najważniejszym czynnikiem jest dla niej użytkownik. Podczas procesu projektowego podejmuję współpracę z psychologami. Interesuje ją design tworzony w oparciu o wiedzę o ludzkiej psychice. Jest entuzjastą kolektywnego podejścia do projektowania i łączenia wielu dyscyplin naukowych. Analizuję współczesne wyzwania pod wieloma kątami, by mierzyć się z ograniczeniami systemowymi. Traktuje design jako medium, którym można poruszać problemy społeczne, poprzez spekulacje i krytykę
12. Jarosław Hulbój
Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem i Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie UAP). Dyplom w dziedzinie rzeźby i rysunku. W praktyce artystycznej zajmuje się głównie relacjami obecności wobec kontekstu przestrzeni i granicą między fizycznymi a wyobrażeniowymi możliwościami jej poszerzenia. Używa obiektu, dźwięku, fotografii, wideo, performansu. Zrealizował kilkanaście wystaw indywidualnych, brał udział w ponad czterdziestu wystawach i projektach zbiorowych w Polsce, Armenii, Słowacji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii, Estonii, Danii i USA. Równolegle prowadzi autonomiczną działalność projektową łącząc w równym stopniu techniki rzemieślnicze i metodologie badawcze współczesnego dizajnu. Współpracuje także z artystami, projektantami, galeriami i muzeami w obszarze produkcji i wsparcia technologicznego.
13. Agnieszka Jankowska
Urodzona w 1968 roku. Studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom w pracowni rzeźby prof. Sławomira Mieleszko w 1994 r. Doktorat i habilitacja na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1998 r. pracownik naukowy w Zakładzie Kształtowania Przestrzeni, Designu i Rysunku Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. W dorobku artystycznym udział w ponad 200 wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. Członek ZPAP Okręgu Lubelskiego. W swojej działalności artystycznej zajmuje się rzeźbą, tkaniną, malarstwem i rysunkiem, często łączy techniki, tworząc unikatowe obiekty strukturalne. Za swoje prace wielokrotnie nagradzana.
14. Blanka Jaworska
Projektantka produktu, mebli i architektury wnętrz. Zainteresowana ekologią i projektowaniem odpowiedzialnym. Brała udział w licznych wystawach, współtworzyła festiwal Cubetura. Finalistka konkursów Make Me! 2022 (Łódź Design Festiwal) oraz Młodzi na Start 2022 – Design na pograniczu przeszłości i teraźniejszości (Gdynia Design Days). Lubi niespodzianki, więc w wolnych chwilach eksperymentuje z ceramiką i fotografią analogową.
15. Hubert Krawczyk
Urodzony 30.08.1999 r. w Białej Podlaskiej. Mieszka i tworzy w Poznaniu. W młodym wieku, zafascynowany nauka zmierzał na studia matematyczno-fizyczne, lecz po natrafieniu i wystąpieniu do koła fotograficznego w Białej Podlaskiej odnalazł swoją fascynację i drogę, którą chce podążać. W tym momencie najczęściej pojawiającym się tematem jego prac jest człowiek. Wynika to z fascynacji ciałem oraz poszukiwaniami związanymi z próba jej zrozumienia oraz zdefiniowania. Inspiruje sie codziennym życiem, dlatego w pracach Huberta pojawiają sie przedmioty codziennego użytku oraz materiały wykorzystywane przy prostych czynnościach. Pracuje w różnych materiach takich jak glina czy wosk, w których odnajduje cielesność i przetwarza je na obiekty. Poszukując nowych dróg zahacza o ceramikę i rzeźbę, odnajdując nowe metody pracy oraz sposoby łączenia ich z fotografią. 2022 - .... studia magisterskie, kierunek fotografia na Wydziale Fotografia Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu 2019 - 2022 studia licencjackie, kierunek fotografa intermedialna na Wydziale Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu 2018 - 2019 Akademia Fotografii w Warszawie.
16. Tomasz Krzpiet
Urodził się w 1986 roku. Ukończył Liceum Plastyczne w Zespole Szkół Plastycznych w Lublinie. W latach 2007 - 2012 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby. W roku 2012 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Adama Myjaka. Od 2014 r. asystent w Pracowni Brązu na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie. W 2022 uzyskał stopień doktora w dziedzinie sztuki na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie. Od 2022 prowadzi Pracownię Brązu na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie. Znaczącym czynnikiem dla tematyki jego prac jest przeobrażenie -metamorfoza organizmów. Interesuje go moment przejścia z jednej rzeczywistości w inną, w której stara się określić za pomocą formy, ciała i struktury w humanoidalnych tworach, które powołuję do istnienia. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Wielokrotny Stypendysta Marszałka Województwa Lubelskiego w dziedzinie twórczości artystycznej.
17. Alicja Kupiec
Urodzona 23.12.1973 r. w Lublinie. Absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych
we Wrocławiu. Pracę dyplomową realizowała w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej. Przewód doktorski i habilitacyjny obroniła na ASP Wrocław. Od 2004 r. prowadzi pracownię ceramiki na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Obecnie pełni funkcję prodziekana ds. studenckich. Zajmuje się rzeźbą ceramiczną. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.
18. Konrad Kuźniewski
(pseudonim Marc Ney) urodzony w 1976 roku w Warszawie, bsolwent V LO im A. Witkowskiego w Krakowie oraz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie Wydziału Form Przemysłowych, na kierunku wzornictwo i specjalizacji projektowanie form przemysłowych. W latach 2006-2016 pracownik naukowo-dydaktyczny w rodzimej uczelni w Katedrze Przestrzeni i Barwy gdzie realizował projekty związane m. inn. z kolorystyką produktu i przestrzeni miejskich. W latach 2007-2012 wykładowca w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach na kierunku Architektura Wnętrz. Założyciel Arsene Galeria Wiatrak w której zorganizował ponad 30 wystaw i wydarzeń artystycznych, w tym dwie osobiste wystawy designu i sztuki konceptualnej. Współpracuje z galeriami sztuki użytkowej: Galerią BB Anity Bialic w Krakowie i Wrocławiu, Galerią The Other Way -promocja projektów: “Świecznik” oraz “Stojak na wino. Przynależy do Związku Polskich Artystów Plastyków w Warszawie. Działalność pozazawodowa: Stowarzyszenie Archeologiczne Argo. Aktualnie uczęszcza do Szkoły wokalno-aktorskiej w Krakowie”. Brał udział w wystawach krajowych i międzynarodowych.
19. Agnieszka Łakoma
Artystka sztuk wizualnych, graficzka, malarka, autorka obiektów przestrzennych i animatorka kultury. Ukończyła Wydział Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych (2006) oraz historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (2005) w Krakowie. Obroniła doktorat w dyscyplinie sztuki artystyczne na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie (2012). Pełni funkcję Plastyka Miasta (od 2013) i Przewodniczącej Sekcji Grafiki Związku Polskich Artystów Plastyków w Krakowie (od 2019). Wykładowczyni Akademii Śląskiej w Katowicach (od 2022). Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2005–2006 i 2021. Nagrody w kategorii Hommage a Nicolas Schőffer w Budapeszcie (2013) oraz Grand Prix Najlepszej Grafiki Miesiąca ZPAP Kraków (2008, 2013, 2016). Finalistka konkursu „Hanseatic New Gold” (2021) oraz „Triennale Rysunku Wrocław 2022”. Stworzyła serie graficzne i malarskie: Zasłony, Consumo, Wniebowzięci, Selfmade City, Moving City, Fleur mystique i Via Lucis. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach w Polsce i za granicą m.in. National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Tajwan; China Printmaking Museum, Shenzhen, Chiny; Reykjanes Art Museum, Keflavík, Islandia; Muzeum Narodowe w Warszawie; Miejska Galeria Sztuki w Łodzi; Stowarzyszenie Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie.
20. Kamil Łata
Malarz, absolwent ASP w Katowicach. Twórca wielkoformatowych obrazów, grafik i obiektów o tematyce człowieka i jego relacji do świata. Zafascynowany początkowo malarstwem pejzażowym, przeszedł drogę, której efektem dzisiaj jest to, co w twórczości określa sam jako doświadczenie dominacji w pejzażu tego, co nieludzkie i obce, a zarazem stanowiące o tym, co naturalne, pierwotne. Jest to niejako punkt wyjścia w twórczości, której celem jest odnalezienie pierwotnej harmonii, odtworzenie w warunkach sztuki nowej relacji człowieka i natury, a ponadto skorygowanie błędu jakim jest, wg. artysty, widzący siebie w centrum człowiek.
21. Małgorzata Łojko
urodzona w 1983 roku w Kędzierzynie - Koźlu, ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Opolu oraz Wydział Sztuk Pięknych na kierunku Rzeźba, na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Mieszka we Wrocławiu. Brała udział w wystawach zbiorowych oraz indywidualnych. Większość jej prac cechuje otwarta kompozycja zbudowana przez multiplikację wybranej formy. Jak sama mówi, lubi taki rodzaj pracy gdyż jest niezobowiązujący, dzieje się gdzieś na uboczu, mimochodem, równolegle ze zwykłym życiem, pomiędzy pracą zawodową a gotowaniem. Zwykle są to abstrakcyjne formy, którym blisko jest do świata natury czy to przez użyty materiał, czy z uwagi na formę. Inną grupę prac stanowią obiekty nazywane przez autorkę formą "osobliwego autoportretu" ponieważ tworzone są z jej własnych włosów.
22. Magdalena Mańkowska
Lublinianka, muzyk, muzykolożka, w 2022 roku obroniła dyplom w Katedrze Malarstwa i Rysunku Instytutu Sztuk Pięknych UMCS pod kierunkiem dr hab. Mariusza Drzewińskiego prof. UMCS. Zawodowo związana ze Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie, w której prowadzi jedną z klas fortepianu. Interesuje ją obraz przestrzenny, trójwymiarowy, praca ze strukturą, formą i związane z tym eksperymenty. Chętnie łączy sztukę wizualną z muzyką, szczególnie interesuje ją zjawisko synestezji, którego sama doświadcza.
23. Marek Mazanowski
Urodził się w 1955 roku w Lublinie. W latach 1974 -1978 studiował na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej, na kierunku Wychowanie Plastyczne. Dyplom obronił w 1979 roku. W roku 1984 rozpoczął pracę w Instytucie Wychowania Artystycznego Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej. W 1991 roku otrzymał stopień doktora (ASP w Gdańsku), stopień doktora habilitowanego otrzymał w 2008 (ASP w Łodzi). Obecnie zatrudniony w Katedrze Malarstwa i Rysunku, kierowanej przez profesora Tomasza Zawadzkiego. Prowadzi zajęcia z rysunku, malarstwa a także innych przedmiotów dotyczących problemów kompozycji i konstrukcji obrazów. Swoje prace prezentował na 12 wystawach indywidualnych, brał udział w ponad 60 konkursach i wystawach zbiorowych. Otrzymał kilka nagród i wyróżnień. Od 1982 jest członkiem Polskiego Związku Artystów Plastyków. Mieszka w Lublinie.
24. Wojciech Mendzelewski
Absolwent Instytutu Sztuk Pięknych UMCS (obecnie Wydział Artystyczny). Dyplom w pracowni prof. Sławomira Mieleszko w 1994 r. Przewód doktorski i habilitacyjny na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1997 roku wykładowca akademicki na Wydziale Artystycznym UMCS, obecnie na stanowisku adiunkta w Katedrze Rzeźby i Ceramiki. Od 2010 roku pełni funkcję Prezesa ZPAP Okręgu Lubelskiego. W dorobku artystycznym posiada 22 wystawy indywidualne oraz udział 80 wystawach zbiorowych. Uczestnik i laureat licznych konkursów sztuki. Autor ponad 50 rzeźb w przestrzeni publicznej m.in.: Hajnówce, Inowrocławiu, Jaworznie Józefowie, Mrągowie, Pucku, Lublinie, Warszawie, Wołominie. (Pomnik Zofii Nałkowskiej, Pomnik Romana Dmowskiego, Pomnik Puckiego Kapra....) Stale współpracuję z licznymi instytucjami kultury. Jest Członkiem Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin, Rady Kultury Miasta Lublin, Komisji do spraw wznoszenia pomników Miasta Lublin, Rady Programowej Ośrodka Edukacyjno-Geologicznego „Geosfera” w Jaworznie, Rady Programowej Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Wielokrotnie zapraszany do jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów sztuki.
25. Ewa Niestorowicz
Absolwentka dwóch kierunków studiów wyższych: Malarstwa na Wydziale Artystycznym UMCS i Pedagogiki Specjalnej o specjalizacji Tyflopedagogika z Reedukacją na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie. W 2006 r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Przez wiele lat zatrudniona w Zakładzie Wiedzy Wizualnej w Instytucie Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego, obecnie adiunkt w Katedrze Wczesnej Edukacji, na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zajmuje się zagadnieniami z pogranicza pedagogiki specjalnej, psychologii twórczości, semiotyki, a także teorii sztuki i arteterapii. Autorka wielu recenzji, artykułów naukowych oraz książek, m.in. Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych/ The World in the Mind and Sculpture of the Deafblind People – pracy opublikowanej w Wielkiej Brytanii przez wydawnictwo naukowe Cambridge Scholars Publishing. W dorobku artystycznym posiada 20 indywidualnych wystaw malarstwa i grafiki oraz około 50 wystaw zbiorowych. Zajmuje się projektowaniem graficznym, a także działalnością artystyczną z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi.
26. Marcin Noga
Od 2001 r. pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Radom, prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu grafiki komputerowej i fotografii analogowej. Kierownik prac badawczych oraz studenckiego koła naukowego „ACFOTO”. W czerwcu 2019 r. obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską. Na swoim koncie ma ponad 40 wystaw zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą. Prowadził wykłady w ramach programu Erasmus+ w Czechach i Słowacji oraz uczestniczył w konferencjach naukowych i seminariach organizowanych przez ASP Wrocław i UAM Poznań. Na jego twórczość artystyczną składają się elementy z dziedzin interdyscyplinarnych, gdyż proces kreacji zawiera w sobie również naukowe podejście do tematu, którym jest wykorzystanie matematyki, fizyki i informatyki w zbieraniu i przetwarzaniu danych cyfrowych potrzebnych do wygenerowania obrazu umożliwiającego wydruk 3D. Przestrzenne obiekty cyfrowe są ilustracją autorskiego procesu twórczego stanowiącego przemianę energii fali elektromagnetycznej w formy organicznych struktur będących przedstawieniem niewidocznych fal radiowych i powstają bez udziału sztucznej inteligencji.
27. Kamila Osowicz
Absolwentka kierunku architektura wnętrz na Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie uzyskała tytuł magistra sztuki. Asystentka w Pracowni Projektowania Form Przestrzennych i Struktur Architektonicznych, którą prowadzi dr hab Małgorzata Kopczyńska-Matusewicz. Samodzielnie prowadzi przedmiot Rzeźba dla I roku I stopnia. Specjalizuje się w projektowaniu architektury wnętrz, przestrzeni publicznej, form użytkowych i rzeźby ceramicznej. Tworzy liczne projekty, które doczekały się realizacji w Polsce jak i za granicą.
28. Sławomir Plewko
Artysta oraz dydaktyk. Urodzony w 1972 roku w Lublinie. Absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego (obecnie Instytut Sztuk Pięknych) Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zatrudniony w Katedrze Sztuki Mediów Cyfrowych Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. W dorobku artystycznym udział w ponad 160 wystawach zbiorowych, konkursach oraz przeglądach sztuki w kraju i za granicą (Polska, Niemcy, Francja, Litwa, Słowacja, Finlandia, Szwecja, Japonia, Korea, Chorwacja, Węgry, USA, Tunezja, Chiny, etc.). Autor 10 wystaw indywidualnych, laureat 8 nagród i wyróżnień. Prace w zbiorach muzealnych, instytucjach kultury, a także w kolekcjach prywatnych. W swojej twórczości zajmuje się grafiką, projekcjami interaktywnymi oraz sztuką wideo-art’u. Uczestnik kilku projektów Art-Net. Współtwórca studia projektowo-architektonicznego KONTRASTUDIO, gdzie zrealizował kilkadziesiąt projektów z zakresu grafiki użytkowej, projektowej oraz architektury wnętrz. Od 2002 roku należy do Związku Polskich Artystów Plastyków (Złota Odznaka). Jest członkiem Stowarzyszenia Otwarta Pracownia w Lublinie. Wystawienniczo, mentalnie i towarzysko związany z artystami z kręgu Geometrii Dyskursywnej.
29. Kamil Siczek
Urodzony w 1978 r. w Lublinie. Studia na Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych na kierunku Malarstwo. Pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Uzyskał stopień doktora w dziedzinie sztuk plastycznych w 2012. Uprawia malarstwo, rysunek i multimedia.
30. Radosław Skóra
Ukończył Wydział Artystyczny Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie w 2003 roku. W 2020 roku obronił doktorat na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Adiunkt w Zakładzie Rzeźby i Ceramiki na Wydziale Artystycznym UMCS. Działalność artystyczna w zakresie rzeźby tradycyjnej, monumentalnej i małej formy rzeźbiarskiej , w szczególności podejmuje problematykę skali w rzeźbie w kontekście oddziaływania na widza i przestrzeń ekspozycji. Jest autorem 4 wystaw indywidualnych. Brał udział w 19 wystawach zbiorowych.
Uhonorowany nagrodą: III nagroda za rzeźbę "Drzewo", XII Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki, BWA Ostrowiec Świętokrzyski. Październik 2014. Grand Prix za rzeźbę "Drzewo II", XIII Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki, BWA Ostrowiec Świętokrzyski. Październik 2016.
31. Katarzyna Sienkiewicz
(1991, Hajnówka) – intermedialna artystka wizualna i poetka pisząca głównie w języku białoruskim, eksplorująca związki malarstwa i tkactwa tradycyjnego. W malarstwie tworzy struktury przypominające różne techniki tkackie, zazwyczaj posługując się enkaustyką. W 2017 roku obroniła dyplom malarski w pracowni dr hab. Stanisława Żukowskiego, zdobywając wyróżnienie dziekańskie. Jej praca magisterska dotyczyła symboliki ornamentu w białoruskiej tkaninie ludowej. Jest przedstawicielką białoruskiej mniejszości Narodowej w Polsce. Przez ostatnie lata zajmuje się przede wszystkim malarską kontynuacją tkackiej perebory, którą jej przodkinie tkały na warsztacie. Prowadzi warsztaty artystyczno-aktywistyczne, wykłady per formatywne. Może się pochwalić udziałem w wystawie zbiorowej Galerii Arsenał w Białymstoku pt. „Świat nie wierzy łzom”, kura torowanej przez Tomka Pawłowskiego-Jarmołajewa, dotyczącej artystów współczesnych z Podlasia.
32. Piotr Sobiesiak
Urodzony w 1994 r. w Warszawie. Absolwent Liceum Plastycznego im. W. Gersona w Warszawie, dyplom z wyróżnieniem. Studia licencjackie na wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 2014-2017, dyplom w pracowni dr. Krzysztofa M. Bednarskiego. Studia magisterskie na tej samej uczelni w latach 2017-2021, dyplom zrealizowany w pracowni prof. ASP, dr. hab. Romualda Woźniaka. Praca otrzymała wyróżnienie i była prezentowana na wystawie UpComing2021 - najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Pałac Czapskich, Warszawa, 2021). Absolwent Studium Pedagogicznego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współzałożyciel studenckiej galerii Pawilon5. Finalista nagrody Young European Artist Trieste Contemporanea Award 2021. Laureat grantu Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.. Od 2022 roku prowadzi pracownię rzeźby w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. W. Gersona w Warszawie. Uczestnik wielu wystaw, laureat licznych konkursów,. W 2022 roku jego praca Nubita z cyklu Nubes formales została zakupiona przez Muzeum Narodowe w Warszawie. Zajmuje się rzeźbą, sztuką wideo, malarstwem, grafiką, scenografią, projektowaniem przestrzeni, fotografią oraz edukacją artystyczną. W swoich działaniach skupia się na złożonej relacji człowieka i przestrzeni, zarówno tej fizycznej jak i kulturowej i intelektualnej.
33. Aleksandra Sojak-Borodo
W 2005 ukończyła Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu na kierunku grafika ze specjalnością rysunek, w 2011 roku obroniła doktorat w dziedzinie Sztuk plastycznych pt. „Przestrzenie bieli”, 2019 otrzymała habilitację za cykl prac „Układy Elementarne”. Pracuje na stanowisku profesora w Katedrze Rysunku UMK. Tworzy instalacje, obiekty, rysunki, performance. Obok wątków medytacyjnych, ascetycznych, pojawiają się w jej pracach humor, dowcip skłaniający widza do interakcji i zabawy. Prowadzi też warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży. Współpracuje z Katarzyną Skrobałą i Grupą jajego, z którymi zrealizowała duży projekt społeczno-artystyczny "Rubinkowo". Od 2008 kuratorka Międzynarodowej wystawy Rysunku Studenckiego RYSOWAĆ.
34. Zbigniew Stanuch
Studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom w 1994r. w pracowni rzeźby prof. Sławomira Mieleszko. Adiunkt na Wydziale Artystycznym w Zakładzie Rzeźby Instytutu Sztuk Pięknych UMCS w pracowni prof. Adama Myjaka. W 2008r. uzyskał stopnień doktora na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a w roku 2018 na tejże uczelni otrzymał tytuł doktora habilitowanego. Pełni funkcję kierownika w Katedrze Rzeźby i Ceramiki ISP WA UMCS w Lublinie. W swoim dorobku artystycznym posiada 17 wystaw indywidualnych i 53 zbiorowe.Uprawia rzeźbę kameralną i monumentalną. Jest laureatem Ogólnopolskiego Konkursu na Rzeźbę o tematyce muzycznej z 1997 r. -I nagroda. W 2008 r. otrzymał wyróżnienie za rzeźbę „Natura”, Lublin - Autograf. W roku 2010, 2016 i 2019 otrzymał nagrodę Rektora UMCS za wyróżniającą prace na rzecz uczelni. Wyróżniony w Międzynarodowym Konkursie na „Opracowanie koncepcji pomnika upamiętniającego Ofiary Katastrofy Lotniczej - Smoleńsk 10 kwietnia 2010 r.”, Orońsko 2012 r. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu na projekt rzeźby „W hołdzie Polskim Artystom Baletu” II-ga nagroda, Warszawa 2013 r. I-sza nagroda w Ogólnopolskim Konkursie na rzeźbę – statuetkę „Nagrody Obywatelskiej Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej”, Warszawa 2013 r. Finalista 12 Międzynarodowego Jesiennego Salonu Sztuki, BWA Ostrowiec Świętokrzyski 2014 r.
35. Magdalena Stecka
Absolwentka Edukacji Artystycznej (UŁ) i Wzornictwa Przemysłowego (ASP Łódź). Początki pracy zawodowej to tworzenie ekstruderów m.in. do ceramiki i czekolady w firmie produkującej drukarki 3D. Od tego czasu druk i modelowanie 3D towarzyszą jej cały czas i wpływają na projekty łączące w sobie różne inne techniki. Od 4 lat prowadzi własną pracownię ceramiki użytkowej i artystycznej, gdzie modelowanie 3D jest jednym z etapów pracy. Pośród wielu realizacji technologia spotyka się z komunikacją wizualną i edukacją w m.in. realizacjach ekspozycji na etapie konceptualnym i wykonawczym (Centrum Nauki i Techniki EC1), tworzenie makiet inwestycji urbanistycznych czy szkolenia z projektowania 3D i 2D. Druk 3D nie ukrywając jest ważnym narzędziem w procesie projektowym. Powstają dosyć niecodzienne połączenie starej i nowoczesnej technologii kształtowania a wynikiem stała się nietypowa forma ceramiki. Seria "Krucha Natura" została stworzona w ramach projektu współfinansowanego z Artystycznego Stypendium Miasta Łodzi w roku 2022. Prace wystawiane podczas Akademii Mistrzów (III). Kreacja artystyczna jako element procesu tworzenia. BIO - KREACJA i Akademickim Centrum Designu w Łodzi.
36. Elwira Sztetner
Tworzy obiekty i instalacje z pogranicza rzeźby i tkaniny. Sięga po techniki typowo kobiece – szyje, haftuje, tka. Jest związana z nurtem ekofeminizmu. Weganka. Ukończyła studia na Wydziale Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2006). Zrealizowała dyplom z malarstwa oraz aneks z tkaniny artystycznej i rysunku. Od 2010 do 2015 pracowała w charakterze asystentki na w Pracowni Tkaniny Artystycznej na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Od 2015 do 2019 pracowała na stanowisku adiunkta w pracowni rysunku profesora Tomasza Milanowskiego. Obecnie prowadzi Pracownię Tkaniny Artystycznej na macierzystym wydziale. Za swoją twórczość wielokrotnie nagradzana: 2018 – Grand Prix na Międzynarodowym Biennale Tkaniny Lnianej w Krośnie, 2017 – I Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu – wyróżnienie, 2016 – 1 nagroda na Biennale Tkaniny Współczesnej TKAN ART., 2013 – Nagroda specjalna Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej przyznana podczas 3. Międzynarodowego Triennale Tkaniny Bez Granic 2012-2013, 2013 – Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej w Łodzi – nominacja, 2010 – Międzynarodowe Biennale Tkaniny Lnianej Z Krosna do Krosna – wyróżnienie, 2006 – Nagroda Wojewody Mazowieckiego pod patronatem Profesora Józefa Szajny, 2005 – Gobelin Warszawski.
37. Natalia Ślizowska
Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych, Politechnice Łódzkiej i Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Projektantka z pasji i wykształcenia. Pierwsze ubiory realizowała już w Liceum Plastycznym. W swoim dorobku artystycznym ma wiele spektakularnych kolekcji. Jej projekty pojawiały się w publikacjach magazynów modowych w Nowym Jorku, Londynie i Berlinie. Kolekcje eksponowane były na wystawie światowej EXPO 2020 w Dubaju, podczas Fashion WEEK w Mediolanie i Paryżu.
38. Piotr Zieleniak
Ukończył Instytut Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (dyplom z rzeźby w 1998 r.). W 2010 r. uzyskał stopień dr sztuk plastycznych na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu Wydziale Malarstwa i Rzeźby. W roku 2020 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Jest zatrudniony na stanowisku adiunkta I stopnia w Katedrze Rzeźby i Ceramiki. Uprawia rzeźbę, poszukując rozwiązań swoich działań w różnych materiałach i technikach rzeźbiarskich. Rozważania na temat natury towarzyszą mu od dawna, znajduję inspirację w otaczającej go rzeczywistości - dlatego głównym przedmiotem zainteresowań w jego twórczości artystycznej jest człowiek i przyroda. Pracuje w wielu materiach rzeźbiarskich takich jak kamień, metal, drewno, gips. Realizuje się również w zakresie sztuki projektowej będąc autorem szeregu statuetek i medalu. Organizował i współorganizował studenckie plenery rzeźbiarskie w Manastercu, Józefowie i Krynicach. Brał udział w 16 wystawach indywidualnych i w wielu wystawach zbiorowych.