Wystawa zbiorowa
Przedwiośnie 39/2016
Opis wydarzenia
Zapraszamy na wernisaż wystawy pokonkursowej Przedwiośnie 39 – Interdyscyplinarnego Konkursu Plastycznego Województwa Świętokrzyskiego, oraz uroczyste wręczenie nagród laureatom, które odbędzie się w Ramach Święta Kielc już 24 czerwca o godz. 17:00, w Galeriach Dolnej i Górnej BWA w Kielcach, ul. Kapitulna 2. Tego dnia świętujemy do 24:00 podczas Białej nocy.
Wystawa potrwa do 29.07.2016
Tegoroczna edycja PRZEDWIOŚNIA zgromadziła 71 artystów, którzy w sumie poddali weryfikacji i ocenie jury 206 swoich prac, wykonanych w różnych technikach: od klasycznej rzeźby, rysunku, poprzez grafikę, malarstwo, kolaż, fotografię, po – coraz częściej pokazywane – dzieła w technice wideo.
Komisja w składzie:
Prof. Marek Sak – artysta grafik i malarz, ASP w Łodzi – przewodniczący
Prof. Mariola Wawrzusiak – artysta rzeźbiarz, ASP w Krakowie
Prof. Tadeusz Boruta – artysta malarz, Uniwersytet Rzeszowski
Prof. Jan Bujnowski – artysta grafik, fotografik, malarz – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Przyznano nagrody, które otrzymali:
- Monika Cybulska – za cykl plakatów społecznych – Nagroda Prezydenta Miasta Kielce
- Henryk Królikowski – za linoryt z cyklu „Body” – Nagroda Marszałka Województwa Świętokrzyskiego
- Longin Witczak – za obiekt rzeźbiarski – Nagroda BWA w Kielcach
- Ewa Banaszczyk – za zestaw trzech obrazów – Nagroda Galerii Echo
- Agnieszka Strojna – cykl 5 prac pt. „Rozpoznanie” – Nagroda Wodociągów Kieleckich
- Henryk Sikora – za rzeźbę w drewnie – Nagroda BWA w Sandomierzu
- Piotr Kaleta – za zestaw fotografii – Nagroda DŚT W Kielcach
- Agnieszka Kotarba – za prace pt. „Portret rodzinny” – Nagroda Wojewody Świętokrzyskiego
- Monika Głowacka – za 3 obrazy olejne – TVP Kielce
Wyróżnienia: 10. Rafał Urbański – za dwa filmy wideo – Nagroda Targów Kielce11. Oliwia Hildebrandt – za zestaw trzech obrazów – Nagroda Targów KielceNagrody specjalne:
12. Krzysztof Zając – za zestaw fotografii – Nagroda Muzeum Narodowego w Kielcach – wystawa w Dworku Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku
12. Jaśmina Parkita – za tkaninę drukowaną „Ojcowizna” – Nagroda Bristol Art & Spa Sanatorium w Busku-Zdroju – Weekend dla 2 osób w Bristol Art.&Spa i prezentacja prac
W konkursie na plakat „Przedwiośnie 39” jury oceniło 3 prace dwóch autorów. Jury wybrało pracę Michała Łagowskiego
Tegoroczne PRZEDWIOŚNIE – interdyscyplinarny konkurs plastyki twórców związanych z Województwem Świętokrzyskim – jest już 39-tym raportem na temat aktualnej kondycji najważniejszych dokonań kieleckiego środowiska. Zawiera on, jak co roku, najnowsze, z ostatnich dwóch lat, dzieła artystów o ugruntowanej już pozycji twórczej, oraz – co najbardziej cieszy – prace artystów młodych, niejednokrotnie debiutujących w tym konkursie, których obecność świadczy o żywotności i rozwoju tej prestiżowej konfrontacji. Atrakcyjną wystawę, która jest jego podsumowaniem, tworzy w tegorocznej edycji 120 dzieł autorstwa 60 artystów, wyselekcjonowanych przez jury z 206 prac 71 twórców. I jakkolwiek – jak zawsze – najważniejszym kryterium kwalifikacyjnym był poziom artystyczny oraz plastyczna jakość wykonania, tegoroczne jury kładło szczególny nacisk na jeszcze jeden aspekt: przekaz zawarty w dziełach. Przekaz, przesłanie, treść – przejawiające się w różny sposób i adresowane do intelektu, emocji czy wrażliwości odbiorcy, w różnych okresach dziejów sztuki współczesnej i w indywidualnych twórczościach w odmienny sposób były traktowane. Od afirmacji wręcz – jak chociażby w „przegadanym” surrealizmie, aż po czyste, całkowicie ich pozbawione, formalne rozważania abstrakcji geometrycznej. Wydaje się, że coraz wyraźniej te ostatnie stają się domeną designu, jego zabawy kształtami, materią i wyrafinowaną estetyką, adresowaną ku zmysłowym przyjemnościom i skojarzeniom. Przekaz – i adekwatna, wynikająca z niego forma, to coraz bardziej doceniany wyróżnik dzieł aspirujących do nazywania ich „dziełami sztuki”. A precyzja w jego formalnym definiowaniu – jest miarą ich poziomu artystycznego. W tym kontekście jednogłośne przyznanie Grand Prix społecznym plakatom Moniki Cybulskiej było oczywiste. Trzy kompozycje, oparte na powtarzalnych zarysach podobnej sylwetki kobiety-lalki, zamieszczonej na płaskich jednobarwnych tłach, subtelnie zróżnicowane stosownymi „atrybutami”, czytelnie przekazują mocno społecznie zaangażowane treści, podane w świetnie wkomponowanych w plakaty tekstach i ich tytułach: Jestem przeciwna zaostrzaniu ustawy aborcyjnej, Koniec z przemocą wobec kobiet, Zatrzymać okaleczanie kobiet. Zestaw plakatów dopełniony jest, opartą na ich formie, animacją wideo. Należy podkreślić, że plakaty Moniki Cybulskiej to pierwsze w historii PRZEDWIOŚNIA dzieła grafiki użytkowej, zgłoszone do konkursu głównego; dodatkowo cenne jest to, że są tak znakomite i że równie znakomicie zostały przez profesorski zespół jurorów docenione. Równie jednogłośnie został nagrodzony kolejną nagrodą doskonały linoryt Henryka Królikowskiego z cyklu Body. Zachwycająca szlachetnością kompozycja, perfekcyjnie doskonały warsztat graficzny oraz intensywność skoncentrowanych w niej emocji, zostały docenione przyznaniem nagrody Marszałka Województwa Świętokrzyskiego. Trzecia z kolei nagroda przypadła rzeźbiarskiej kompozycji Longina Witczaka zatytułowanej Biała półeczka. Oryginalna koncepcja artysty, który od lat tworzy przestrzennie zaaranżowane zespoły niewielkich, drewnianych rzeźb, przeznaczonych nie tylko do oglądania: także do rozpoznawania ich dotykiem, została uznana za najciekawszą z zaprezentowanych. Kolejna nagrodzona rzeźbiarska praca również wykonana jest z drewna – to monumentalny Sarkofag Henryka Sikory. Syntetyczny w formie, z pozostawionym zapisem śladów narzędzi i jednocześnie zmagania się twórcy z oporną materią, naznaczony głębokim pęknięciem „pracującego” materiału, robi przejmujące wrażenie. Spośród malarskich najwyżej zostały ocenione lekkie, spontaniczne, choć starannie przemyślane, częściowo rysowane prace Ewy Banaszczyk. Ich przedstawieniowość jest dla niej osnową do snucia własnych komentarzy i skojarzeń, poddanych pod osąd wrażliwości odbiorcy. Kolejne wyróżnienie przypadło także malarskiemu medium – serii malowanych granatowym tuszem ekspresyjnych, ciemnych w tonacji monochromatycznych portretów, wykonanych przez Agnieszkę Strojną. Zupełnie inny charakter ma następny, doceniony przez jurorów obraz – to dynamicznie, z rozmachem, długimi pociągnięciami pędzla malowany, wielkoformatowy Zderzak, stworzony przez kolejną – po Agnieszce Strojnej – przedwiośniową debiutantkę, Monikę Głowacką. Bliskie malarskim środkom wyrazu – choć wykonane w innych technikach – jest oryginalne dzieło Agnieszki Kotarby – nagrodzony Nagrodą Wojewody Świętokrzyskiego Portret rodzinny, z miękkiej tkaniny, w technice własnej – bliskiej aplikacji, oraz drukowana na tkaninie wielkoformatowa, barwna i bogata w szczegóły praca Jaśminy Parkity zatytułowana Ojcowizna, która zdobyła dla jej twórczyni Nagrodę Hotel Bristol Art&Spa w Busku-Zdroju. Z uznaniem spotkały się także, (wyróżnienie Targów Kielce) wyciszone i subtelne kolaże na płótnie autorstwa Oliwii Hildebrandt. Jury doceniło również przyznanymi nagrodami perfekcję wykonania oraz kompozycji dwóch zestawów fotograficznych: Piotra Kalety oraz Krzysztofa Zająca. Tematem obydwu jest krajobraz: Piotra Kalety – swojski, kielecki, z motywem uprawnego pola osłoniętego lśniącą folią, Krzysztofa Zająca zaś – afrykański, pustynny, z subtelnie zaznaczoną w nim obecnością człowieka. Wyróżnienie (Targów Kielce) zdobyły po raz kolejny filmy wideo stworzone przez Rafała Urbańskiego, od lat zafascynowanego zarówno graficzną urodą kodów QR, jak i ich możliwością przekazywania treści. Równoległy konkurs na plakat PRZEDWIOŚNIE 39 wygrała propozycja Michała Łagowskiego.
Prezentacja PRZEDWIOSNIE 39 jest – jak i dotychczas bywało – wystawą bardzo ciekawą i urozmaiconą pod względem konwencji twórczych, technik plastycznych, form i nimi wyrażonych treści. Poza dziełami nagrodzonymi przez jurorów zawiera również wiele innych, których wartość artystyczna została potwierdzona zakwalifikowaniem do udziału w wystawie pokonkursowej – co jest także zauważalnym i ważnym wyróżnieniem. Razem tworzą one panoramę plastyki świętokrzyskiej, ocenioną przez jurorów jako bardzo atrakcyjną i bogatą w mocne indywidualności twórcze. W tym roku po raz kolejny ten wizerunek bardzo wyraźnie wsparli młodzi, kończący studia artystyczne w różnych polskich uczelniach i rozpoczynający swoją twórczą drogę.
Najistotniejsze jednak jest to, że w trudnych dla artystów czasach, ich twórczość nadal się rozwija, współtworzy bogactwo świętokrzyskiej i polskiej kultury, daje radość i spełnienie im samym – i nam, odbiorcom piękna stworzonego przez Człowieka.
Kurator wystawy: Stanisława Zacharko-Łagowska
Prace zakwalifikowane do wystawy:
- Arciszewski Kornel
Goście jadą, obiekt, drewno, metal, 160x120x50 cm
Tryptyk Realia: True Poland, rzeźba, drewno, metal, 70x30x15 cm - Baran Janusz
Cyvitas, materie I, rysunek, 50×70 cm
Cyvitas, materie II, rysunek, 50×70 cm
Cyvitas, materie III, rysunek, 50×70 cm - Banaszczyk Ewa
Londyn wita,olej, markery, kredka, 70×80 cm
Scena, olej, marker kredka, papier, 70×70
Król i królowa oelj, marker kredka, papier, 70×70 - Cybulska Monika
plakaty społeczne: Jestem przeciwna zaostrzaniu ustawy o aborcji, grafika wektorowa, papier satyna, druk epson, animacja 100×70 cm
Koniec z przemocą wobec kobiet, grafika wektorowa, papier satyna, druk epson, 100×70 cm
Zatrzymać okaleczanie kobiet, grafika wektorowa, papier satyna, druk epson, 100×70 cm - Chodacka Magdalena
Podwójny akt, olej na płótnie, 130×150 cm - Czyż Aga
Przestrzenie I, fotografia, 50×70 cm
Przestrzenie II, fotografia, 50×70 cm - Dragosz Emilia
Bez tytułu, olej na płótnie, 120×160 cm
Bez tytułu, olej na płótnie, 114×140 cm
Bez tytułu, olej na płótnie, 114×180 cm - Dziwirek Artur
03, fotografia, 60×40 cm - Głowacka Monika
Zderzak, olej na płótnie, 140×160 cm
Dynia, olej na płótnie, 150×150 cm
Czaszka, olej na płótnie, 150×150 cm - Gałuszka Irena
Poranny niepokój 1, fotografia cyfrowa, wydruk pigmentowy, 70×50 cm
Poranny niepokój 2, fotografia cyfrowa, wydruk pigmentowy, 70×50 cm
Poranny niepokój 3, fotografia cyfrowa, wydruk pigmentowy, 70×50 cm
Poranny niepokój 4, fotografia cyfrowa, wydruk pigmentowy, 70×50 cm - Hildebrandt Oliwia
Cykl: Znaki I, technika własna- akryl, kolaż na płótnie, 100 x 70 cm
Cykl: Znaki II, technika własna- akryl, kolaż na płótnie, 100 x 70 cm
Przypadek III, technika własna- akryl, kolaż na płycie, 50 x 50 cm - Iwan Monika
Rysa, ceramika, 28x15x9 cm - Jędrzejczyk Urszula
Paragon, pentaptyk, technika własna, 120x40x 5 części - Kaczmarczyk Mateusz
Bez tytułu, węgiel, papier, 100×70 cm
Kalafior, węgiel na papierze, 100×70 cm
Manifest, olej, akryl, płótno, 50×50 cm - Kaleta Piotr
Finisz, fotografia, 40×60 cm, 2016
Krajobraz z pierwszym planem, fotografia, 40×80 cm, 2016
Instalacja c.d. fotografia, 54×80 cm, 2016 - Kołaczyński Jerzy
Synteza zamiarów i tendencji natury, tempera, 100×70 cm
Cień białej róży, tempera, 100×70 cm - Korczyńska Joanna Maria
z cyklu: Artystki Polskie, Portret Olgi Boznańskiej, olej, płyta, 100×70 cm
z cyklu: Portret Katarzyny Kobro, olej, płyta, 100×70 cm - Kotarba Agnieszka
Portret rodzinny, technika własna, 114×55 cm - Kozieł Karolina Magdalena
9 muz, fotografia, 100x 30 cm - Królikowski Henryk
Body, linoryt, 74×78 cm - Leśniak Magdalena
Wyjść czy nie wyjść… – Pulpit ROY LICHTENSTEIN, akryl, płótno, 2016 - Liszewski Paweł
Japonki, akryl na płótnie, 100×100 cm
Cruise, akryl na płótnie, 100×100 cm
Polisz spa, akryl na płótnie, 100×100 cm - Łazarczyk – Kaczmarek Izabela
Formy, fotografia cyfrowa, 3x50x50 cm
Branco e preto, fotografia cyfrowa, 2x30x45 cm - Maj Tamara
Z cyklu: Przenikanie – limonkowy prostokąt, tkanina autorska, dwustronna, 280 x 105 cm
Z cyklu: Przenikanie – wiśniowy kwadrat, tkanina autorska, dwustronna, 280 x 105 cm - Miernik Zbigniew
Hasior, olej na płótnie, 80×80 cm
Stary blejtram, olej na płótno, 80×80 cm
Spocony biały jeleń na śniegu, olej na płótnie, 60×60 cm - Michałek Józef Grzegorz
W przestrzeni znaku, akryl, 53×72 cm - Musik Waldemar
Kokon, rzeźba, czarny marmur, 70x35x23 cm - Myśliwiec Antoni
XXX, fotografia, 50×65,5 cm
XXX, fotografia, 50×65,5 cm
XXX, fotografia, 50×65,5 cm
XXX, fotografia, 50×65,5 cm
XXX, fotografia, 50×65,5 cm - Nowak Rafał
Kielecka Szkoła Krajobrazu, fotografia, 18×36 cm
Atlantyda I, fotografia 18×36 cm
Atlantyda II, fotografia 18×36 cm - Pabian Marta
Ceramika, 30×30
Trwanie, tech. mieszana, 40×20 - Pajda Marcin
XXX, fotografia, 100×68 cm
XXX, fotografia, 100×68 cm - Parkita Jaśmina
Ojcowizna, tkanina drukowana, 560×360 cm - Popielski Witold
W oczekiwaniu na Godota, technika własna, 100×80 cm
Złośliwi prześmiewcy, technika własna, 100×80 cm - Pośpiech Justyna
Pozwól, druk wklęsły, frottage, collage, 2x31x32 cm - Potocka-Kuc Aleksandra
Krajobraz syntetyczny. Karpaty 1, 2015, monotypia, farby offsetowe, papier, 46×92 cm
Krajobraz syntetyczny. Karpaty 2, 2015, monotypia, farby offsetowe, papier, 46×92 cm
Krajobraz syntetyczny. Góry Świętokrzyskie 2, monotypia, farby offsetowe, papier, 46×92 cm - Ptak Bogdan
Z cyklu: Kochany dom – ciepła poducha, pastel, akryl, papier, 35×50 cm 2016
Z cyklu: Kochany dom – gorąca herbatka, pastel, akryl, papier, 35×50 cm 2016
Z cyklu: Kochany dom – opróżniona szuflada, pastel, akryl, papier, 35×50 cm 2016
Z cyklu: Kochany dom – poranek w miednicy, pastel, akryl, papier, 35×50 cm 2016
Plenery w nowym parku – pastel, akryl, papier, 35×50 cm 2014 - Rachoń Andrzej
Pejzaż prowincjonalny, pastel, 100 x 70 cm
Pejzaż prowincjonalny, pastel, 100 x 7ocm
Pejzaż prowincjonalny, pastel, 100 x 70 cm - Sikora Henryk
Sarkofag, drewno, wys. 80 cm. - Słota Dariusz
Gęstwina, technika własna, blacha, 60×48 cm
Abstrahowanie I, technika własna, deska, 41×40,5 cm
Abstrahowanie II, technika własna, deska, 41×40,5 cm - Synak Monika
Pa, akryl płótno, 100×150 cm - Halina Stawowy-Dombrowska
Uchodźcy 2, tryptyk, fotografia, 3x38x25 cm - Stawecka Barbara
Puls, granit, 20×15 cm - Stawecka Hanna Maria
Wędrowiec, brąz, 50×15 cm - Stawecki Wacław
Świt, marmur, 80×20 cm
Nieskończoność, marmur, 70×20 cm - Strojna Agnieszka
Praca z cyklu: ROZPOZNANIE, ecolina, papier, 64,5×79,5 cm
Praca z cyklu: ROZPOZNANIE, ecolina, papier, 64,5×79,5 cm
Praca z cyklu: ROZPOZNANIE, ecolina, papier, 64,5×79,5 cm
Praca z cyklu: ROZPOZNANIE, ecolina, papier, 64,5×79,5 cm
Praca z cyklu: ROZPOZNANIE, ecolina, papier, 64,5×79,5 cm - Szczupaj Bogdan
Noc i dzień, fotografia, wydruk pigmentowy, 50×70 cm
Przedwiośnie, fotografia, wydruk pigmentowy, 50x 70 cm - Ślusarek Teresa
Nautilius I, technika własna, 70 x100 cm - Szplit Magda
Tożsamość I, linoryt, 100×70 cm - Bugaj-Tomaszewska Beata
Korelacje III, taśma komputerowa, płyta mdf, 2 części, 55×150 cm (lewa), 55×110 cm (prawa) - Tuz Edward
Angelong, olej, 70×120 cm
Odpływ, olej, 70×120 cm - Urbanek Marta
Lollypop, technika własna, 98×95 cm - Urbański Rafał
QR91 NIKT, akryl na płótnie, 150×150 cm
QR LEM, wideo
QR NEWS, wideo - Wawro Marek
Between – a,b,c, d, poliptyk 5x 44,3×44,3 cm - Węgorzewski Szymon
My i wy, Motyle i ćmy, tusz akrylowy, akryl, rapidograf na kartonie ekologicznym, technika własna, 60×80 cm
A teraz dokąd, tusz akrylowy, akryl, rapidograf na kartonie ekologicznym, technika własna, 60×80 cm
Przedwiośnie, akrylowy, akryl, rapidograf na kartonie ekologicznym, technika własna, 60×80 cm
Migracje, tusz akrylowy, akryl, rapidograf na kartonie ekologicznym, technika własna, 60×80 cm - Walijewski Aleksander
Fantasmagoria, fotografia, 133×46,5 cm - Witczak Longin
Biała półeczka, rzeźba, drewno, 190x105x17 - Witkowski Paweł
Exodus, piaskowiec, metal, 90x12x39cm - Wnuk – Spirowska Barbara
Z cyklu: Kontrola – tryptyk, akryl, 2x 30 x30 cm - Zając Krzysztof
zestaw: Notabene
– Nomen Omen (1/4) fotografia cyfrowa 100x70cm
– Panta Rei (2/4) fotografia cyfrowa 100x70cm
– Postscriptum (3/4) fotografia cyfrowa 100x70cm
– Errata (4/4) fotografia cyfrowa 100x70cm - Zawadzki Dariusz
Anablefobia, olej, płótno, 3obrazy 90×90 cm
- Arciszewski Kornel