Program Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EUROSHORTS

Fundacja Młodego Kina i Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach zapraszają od 23 do 25 września 2020 roku na pokazy 28. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EUROSHORTS 2019 Młodzi Filmowcy. Wstęp wolny.
Euroshorts2019-wizual_original

Program EUROSHORTS:

23 września 2020 (środa) godz. 18.00

Filmy krótkometrażowe 110 min.

Fiona w kadrze (Directing Fiona), DOK, 10:46, reż./dir. Oksana Sanytska, Czechy/Czech Republic * Dokumentalny portret młodej reżyserki, która stara się przebić w branży filmowej, zdominowanej przez mężczyzn. A documentary portrait of a young woman-filmmaker who struggles to break through her way in the industry dominated by the opposite gender.

Harleyowiec na wózku (Harley Wheelchair), FAB, 12:00, reż./dir. Niels Sabbe, Belgia * Sparaliżowany motocyklista, Harley, ogląda świat z elektrycznego wózka inwalidzkiego.

Kawałek ziemi (A Piece of Land), FAB, 3:03, reż./dir. Ranja Ali, Irak * Ahmed ucieka z ogarniętej wojną Syrii do Iraku.

273 dni od dziś (273 days from today), ANI, 11:38, reż./dir. Konstantinos Vachlas, Grecja/Greece * Obowiązkowa służba wojskowa w armii greckiej trwa dziewięć miesięcy lub 273 dni. W filmie widzimy życie codzienne żołnierzy. O czym myślą? O czym marzą? Compulsory military service in the Greek Army lasts nine months or 273 days. We see the everyday routine of the soldiers. What’s inside their minds? What’s inside their dreams?

Nauczyciel (A Child Teacher), FAB, 9:51, reż./dir. Phadindra Budhathoki, Nepal * Nauczyciel w wiejskiej szkole w Nepalu stosuje bezwzględną dyscyplinę. W wyobraźni dziecka wszystko wygląda inaczej. A teacher at a village school in Nepal uses absolute discipline. But everything looks different in the imagination of a child.

Felicja i klown (Felicia and The Clown), DOK, 20:00, reż./dir. Oliwia Siem, Polska * Kto nie chciałby mieć taty, zarabiającego na życie jako klaun, a nie w nudnym biurze?

Zróbmy sobie selfie (Selfies), ANI, 3:40, reż./dir. Claudius Gentinetta, Szwajcaria/Switzerland * Ten film zabiera widzów w oszałamiającą podróż, co może mieć niepożądane skutki uboczne i dać nowe spojrzenie na zjawisko kulturowe zwane selfie. This film is taking the viewers on a dizzying journey of images that may have unwanted side effects, and offer them a new perspective of the current cultural phenomenon called selfies

Łapówka (The Bribe, Взятка), FAB, 12:17, reż./dir. Aleksiej Charitonow, Rosja * Obywatel daje łapówkę dla zamknięcia sprawy… o łapówkę.
Nagroda Publiczności

Rok (A Year), EXP, 11:40, reż./dir. Małgorzata Bosek-Serafińska, Polska * Graficzny i dźwiękowy pamiętnik poświęcony pamięci Marka Serafińskiego, twórcy i producenta filmów animowanych. Graphic and sound diary edicated to the memory of Marek Serafinski, the animation filmmaker and producer.

Biało na czarnym (White mark, Белым по чёрному), FAB, 15:00, reż./dir. Anton Mamykin, Rosja/Russian Federation * Górnik przyznaje się żonie do zdrady. Potem, mimo że pracuje w kopalni, nie brudzi się, pozostaje idealnie czysty. To dopiero początek serii dziwnych zdarzeń. The miner confesses to his wife of treason. After that, strange things start to happen. The hero works in a mine, but the dirt does not stick to him, he remains perfectly clean
Nagroda Specjalna Jury

 

24 września 2020 (czwartek) godz. 18.00

Filmy krótkometrażowe –  108 min.

Wykład mistrzowski (Masterclass), ANI, 06:28, reż./dir. Ewa Drzewicka, Dominika Fedko, Małgorzata Jachna, Małgorzata Jędrzejec, Weronika Kuc, Aleksandra Rylewicz, Grażyna Trela, Polska/Poland * Inspirowane twórczością słynnego reżysera, Romana Polańskiego, surrealistyczne obrazy – metaforyczna walka materii w kształtowaniu człowieka i twórcy. Inspired by the work of a famous film director, Roman Polanski surrealistic pictures, metaphorical struggle of matter in shaping a man and creator.

Średnio wysmażony (Medium Rare), ANI, 4:35, reż./dir. Luca Cioci, USA * Życie codzienne pisze różne scenariusze. Niektóre z nich fascynują, inne budzą wątpliwości. Functional and aesthetic values in recurrent, yet questionable domestic scenarios.

Zamek (Castle), ANI, 5:00, reż./dir. Ryotaro Miyajima, Japonia/Japan * Namalowani akwarelami magiczni wojownicy tylko w herbaciarni mogą odzyskać człowieczeństwo. For watercolor painted magic warriors a tea room becomes the right place to regain humanity

Jarmułka (Kippah), FAB, 24:42, reż./dir. Lukas Nathrath, Niemcy/Germany * Oskar, 15-letni uczeń wielokulturowego liceum, ujawnia podczas lekcji etyki, że jest Żydem. Powoli zaczyna być wykluczany, zastraszany, a nawet fizycznie atakowany przez niektórych kolegów. Czy uda mu się znaleźć sposób na zachowanie własnej tożsamości? Oskar, a 15-year-old student of the multi-cultural high school, reveals during the ethics lesson that he is Jewish. More and more, he is excluded, bullied and even physically attacked by some of his classmates. Is he going to further endure the humiliations — or can he find a way to stand by his identity?

Jak opisać wielkość samolotu? (How To Describe The Size Of A Plane?), DOK, 18:30, reż./dir. Szymon Jan Sinoff, Polska/Poland * Z powodu rzadkiej choroby genetycznej Przemek stopniowo traci wzrok i za kilka lat będzie niewidomy. Powoli godząc się ze swoją nieuniknioną przyszłością, wyrusza w pierwszą i ostatnią podróż rowerem. Due to a rare genetic disease Przemek is gradually loosing his eyesight and will be blind in a few years. Slowly coming to terms with his inevitable future, he now departs on his first-and-final bicycle trip.

Nie masz dystansu (You Are Overreacting), ANI, 4:00, reż./dir. Karina Paciorkowska, Polska * Inspirowane rzeczywistością i mediami spojrzenie na miejsce kobiety we współczesnym świecie.

Duet (Duet), FAB, 19:43, reż./dir. Slavomír Zrebný, Słowacja/Slovakia * Wszędzie mówi się o atakach terrorystycznych. Elena wraca z koncertu do domu, ale nawet tam nie czuje się już bezpiecznie. Reports of terrorist attacks are everywhere. Elena returns back home from the concert but she realises that even there she doesn ́t feel safe anymore.

Krótka historia z Berlina, rok 1977 (A Short Story From Berlin 1977), ANI, 2:50, reż./dir. Marta Kacprzak, Polska * Iggy Pop opowiada jak wspólnie z Davidem Bowie napisał piosenkę „Lust For Life”.

iRonia (iRony), ANI, 7:53, reż./dir. Radheya Jegatheva, Australia * Związki człowieka i technologii… z perspektywy telefonu.

Kapitan (Der Käpt’n), FAB, 14:00, reż./dir. Steve Bache, Niemcy * Po ciężkim wypadku ratownik Frank próbuje przedstawić się synowi jako silny ojciec, taki jak wcześniej.
Nagroda Główna Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska

 

25 września 2020 (piątek)

18.00 Rozstrzygnięcie konkursu Filmujemy Kielce 6 i projekcja wyróżnionych filmów

19.30 Amerykański Film Reklamowy 2019 Sztuka i technika (72 min.)
The Art & Technique of the American Commercial 2019

Pokaz filmów reklamowych z kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA), wyróżnionych w konkursie Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Reklamowych USA (AICP), to niezwykłe spojrzenie na współczesną Amerykę. Wśród reżyserów są między innymi: RIdley Scott, Spike Jonze, David Shane, Martin de Thurah, Errol Morris, Steve Miller, Randy Krallman.

Oto życie codzienne Amerykanów, z perspektywy produktów i usług, których używają. Oto ich troski i obawy, łącznie z nawiązaniami do ruchu Me Too (doskonały film animowany „Survivors Story”), do niestabilnej sytuacji politycznej w różnych częściach świata (kampania New York Timesa). Oto wezwania do wspólnego działania na rzecz młodzieży (film „Witamy w Global Girls Alliance”, zrealizowany dla Fundacji Obamy przez Moxie Pictures). W reklamach wystąpili m.in. Serena Williams, aktor J.K. Simmons (zdobywca Oscara) czy Michelle Obama, żona byłego prezydenta USA, która angażuje się w działania prospołeczne.
Poznamy nowe kreacje takich marek jak: Skittles, Snickers, Nike, Macy’s, AT&T, Travel Oregon, Squarespace, PRADA, Nike – przeznaczone na rynek amerykański.
W kategorii doskonałości reklamowej zobaczymy pełną wersję kontrowersyjnej reklamy Libresse „Viva La Vulva”, w reżyserii Kim Gehrig oraz „Endless Stories” – film zbudowany ze zdjęć fotograficznych dla Getty Images.
Jury nagrodziło też teledyski muzyczne takich artystów jak: Childish Gambino, Vince Staples, LCD Soundsystem oraz prace studentów Akademii Filmowej Badenii-Wirtembergii i Art Center College of Design.
Jak zwykle mamy do czynienia z perfekcyjną pracą z obrazem i dźwiękiem oraz zaawansowanymi efektami specjalnymi.

polskie napisy, 72 min.

W trakcie festiwalu można zdobyć bezpłatne publikacje:

dla dzieci –
Przemek Młyńczyk, Anna Wojnowska ”Zabiorę Cię w podróż, tato!”
Kolorowanka dla dzieci w wieku 7-10 lat. Hania, która zwiedziła już kilka krajów, tym razem zabiera swego tatę do Francji, na poszukiwanie zaginionego skarbu. Razem z bohaterami, uczestnicy warsztatów poznają Paryż, zamki nad Loarą, Cannes i inne miejsca we Francji, atrakcyjne dla dzieci. Przy okazji mogą poznać podstawy języka francuskiego i zagrać w grę planszową poświęconą Bretanii. Publikacja przygotowana pod patronatem Ambasady Francji w Polsce i Instytutu Francuskiego w Warszawie.

dla dorosłych –
– Marek Król „Montaż filmowy – gra z widzem” z serii Zeszyt Kinomana Fundacji Młodego Kina.
Ukryty w cieniu reżysera i operatora, nieznany widzom, często niedoceniany – montażysta filmowy prowadzi najważniejszą z gier – grę z widzem. O tym fascynującym zawodzie i o tworzeniu filmu opowiada Marek Król, jeden z najbardziej cenionych polskich montażystów.

Monika Cybulska

Aktualizacja:

Kategoria: Aktualności