Buskie Samorządowe Centrum Kultury w Busku-Zdroju
Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
Filia Busko-Zdrój Galeria Sztuki „Zielona”
zapraszają na
XXIII OGÓLNOPOLSKI PRZEGLĄD FOTOGRAFICZNY
„PONIDZIE 2019”
Wystawy:
MOJA PREZENTACJA – Galeria „Zielona” BWA
„ODKRYWAMY PONIDZIE”, „Z BIEGIEM NIDY- konkurs
Galeria „U Źródeł” BSCK
WYSTAWA AUTORSKA – Hol BSCK
Mieczysław Pragnący, Julia i Stanisław Masłowscy – „Klisz szklanych czar…”
X KONKURS FOTOGRAFICZNY NA ZDJĘCIE ROKU:
„Busko-Zdrój Portret Miasta” – Galeria „U Źródeł” BSCK
Wernisaż 12 grudnia godz. 17 w Galerii „Zielona” i godz. 18 Galeria BSCK
Dyrektor Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach Stanisława Zacharko-Łagowska pisze we wstępie do katalogu: Kolejna, już dwudziesta trzecia, odsłona Ogólnopolskiego Przeglądu Fotograficznego PONIDZIE organizowanego przez Buskie Samorządowe Centrum Kultury w Busku-Zdroju, znowu zaskakuje pełnią różnorodności tematów, fotograficznych spostrzeżeń i postaw twórczych. Zaskakuje także i dużą ilością prac, ponieważ na wezwanie Piotra Kalety, pomysłodawcy i corocznego kuratora tej, szacownej już, fotograficznej buskiej imprezy zareagowało aż 128 osób; z Polski i zza granicy. Jak co roku, zgłosili się ci, dla których PONIDZIE jest stałym punktem w fotograficznej biografii (jak chociażby niżej podpisana….), ci, którzy dołączyli do ich grona w ciągu ostatnich lat, oraz ci, którzy na PONIDZIU zadebiutowali dopiero w obecnej edycji. A także – co jest już tradycją PONIDZIA – dzieci i wnuki tych pierwszych…
Każdy z uczestników w pełni skorzystał z otwartej formuły Przeglądu, która, nie narzucając regulaminem ram tematycznych, kładzie nacisk na niczym nie ograniczoną indywidualność zainteresowań i kreatywność. Sprzyja temu także brak konkursowych weryfikacji i pewność, że każdy, kto zadał sobie trud w postaci wykonania, wydrukowania i dostarczenia na Przegląd swoich zdjęć, będzie obecny i reprezentowany choć jedną fotografią, zarówno w przestrzeni wystawy jak i katalogu. Pewnym jest także to, że każda praca zostanie odpowiednio oprawiona i znajdzie się na właściwym miejscu w starannie zaaranżowanej przestrzeni Filii BWA w Kielcach Galerii „Zielona” w Busku-Zdroju – czego gwarantem jest profesjonalny
zespół jej dwojga pracowników, wspierający od początku kuratora w pracochłonnej realizacji buskich Przeglądów. Taki charakter Przeglądu PONIDZIE wpływa także na sposób dokonywania wyboru fotografii przez uczestników. Niekoniecznie są to fotografie mieszczące się w nurcie ich głównych zainteresowań twórczych. Często forum PONIDZIA staje się okazją do zaprezentowania czegoś osobnego, czegoś uchwyconego okiem, obiektywem – ale też i drgnieniem serca czy duszy, czegoś wyjątkowego, co poruszyło na tyle, że zapragnęło się to zabrać ze sobą, a potem się z innymi tym czymś szczególnym podzielić. Dlatego wystawy objęte Przeglądem PONIDZIE – a oprócz głównej jego części w galerii „Zielona” są to także konkursowe prezentacje widoków z ponidziańskich parków krajobrazowych i Portret Miasta
Busko-Zdrój, eksponowane zazwyczaj w salach Buskiego Samorządowego Centrum Kultury – wypełnione są obrazami głęboko emocjonalnymi. A także pięknymi: bo najwyraźniej to, co najszybciej nas porusza, czym chcemy obdarować innych – to pozytywne wrażenia estetyczne. Różnorodność źródeł pochodzenia tych, utrwalonych w fotografiach okruchów piękna, dowodzi, że znaleźć je można wszędzie: w rozległych, nastrojowych krajobrazach, barwach i delikatności płatków kwiatów, w świecie roślin i zwierząt, w twarzach ludzi z wszystkich stron świata, w dziełach natury i człowieka, w mikrostrukturach, w czarodziejskich sztuczkach światła i cienia, we wzruszających sytuacjach. W różnorodności i mnogości foto-artystycznych propozycji uczestników tegorocznego Przeglądu PONIDZIE można zobaczyć wszystkie ich rodzaje.
Ale warto pamiętać, że to wrażliwość fotografa i jego umiejętności kadrowania i komponowania kadru, wyczucie koloru i światła oraz nadawania znaczenia rzeczom i sytuacjom z natury emocjonalnie obojętnym – czynią z tych, fotograficznie skopiowanych wycinków rzeczywistości, dzieła rozpatrywane w kategoriach artystycznych.
W tegorocznej edycji Przeglądu kurator Piotr Kaleta zawarł jeszcze jeden argument na bezcenną wartość fotografii i sztuki fotografowania: wystawę złożoną z odbitek z 42 przedwojennych, szklanych negatywów autorstwa trojga fotografów z Nowego Korczyna: Mieczysława Pragnącego oraz Julii i Stanisława Masłowskich. To unikatowe fotografie, które przedstawiają m. in. uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej w 1936 r., poświęconej Józefowi Piłsudskiemu, stacjonującemu w Nowym Korczynie podczas trwania na tym terenie walk z Rosjanami w 1914 r. To wyjątkowo mocne podkreślenie roli fotografii w procesie dokumentowania czasu i miejsca, jej mocy przenoszenia obrazów ponad czasem i przestrzenią. Te 42 zdjęcia utrwala także pamięć o skromnych, lecz wysoce profesjonalnych fotografach – zwłaszcza Julii Masłowskiej, zdjęć perfekcyjnych pod każdym względem – łącznie ze znakomitym warsztatem trudnej i skomplikowanej sztuki wykonywania negatywów na szklanych płytkach. Zaklęta w nich pamięć czasu, miejsca, sytuacji – i kunsztu fotograficzki, to skarb cudem ocalony świadczący także o ponad stuletnich tradycjach fotograficznych na terenie Ponidzia. Chwalebna rola głównego gospodarza i organizatora Ogólnopolskiego Przeglądu Fotograficznego PONIDZIE – Buskiego Samorządowego Centrum Kultury, jest tu nie do przecenienia. Bez zaplecza sal wystawowych, sprzętu i ludzi, tak duże przedsięwzięcie nie mogłoby być zrealizowane na tak wysokim poziomie. Tegoż poziomu – i kolejnego sukcesu, jakim niewątpliwie jest obecna edycja Przeglądu – gratuluję przede wszystkim kuratorowi Piotrowi Kalecie i wspomagającym go Marioli Żak, Tamarze Maj i Bogdanowi Ptakowi, oraz tym, którzy go wypełnili
fotograficzną treścią: wszystkim 128 jego uczestnikom.