Kielce 10 maja 2018 roku.
Komunikat 5/2018
Szanowni Państwo,
W imieniu Zarządu Oddziału Kieleckiego SHS i dyrekcji BWA w Kielcach, zapraszamy Członków SHS i naszych Sympatyków na spotkanie, które odbędzie się dnia 16 maja (środa) o godz. 17.00 w Biurze Wystaw Artystycznych przy ul. Kapitulnej 2.
Podczas spotkania kol. Piotr Maciej Przypkowski przedstawi refleksje z podróży połączone z prezentacją pt : Rzym – znany i nieznany.
Informacja o konferencjach:
Dziekan Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki dr hab. Marta Lempart-Geratowska, prof. ASP oraz dr Jarosław Adamowicz – kierownik prac badawczo-konserwatorskich przy Ołtarzu Wita Stwosza zapraszają na seminarium naukowe Konteksty, które odbędzie się 15 maja 2018 r. w godzinach 10.30-16.30 w auli głównej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, pl. Jana Matejki 13. Informacja: jhedrick@asp.krakow.pl
Zarząd O/Warszawskiego SHS zaprasza na sesję organizowaną przez O/Toruński SHS pt.: Biżuteria w Polsce. Konteksty, zbiory, ekspozycje. Konferencja odbędzie się w dniach 25-26 V 2018 r w Sali Konferencyjnej SHS w Warszawie, Rynek Starego Miasta 27. Informacja: ow.shs@shs.pl.pl
Instytut Historii Sztuki UJ i Instytut Historyczny UW w Warszawie w dniach 6-8 czerwca 2018 r. organizują konferencję naukową Śmierć, pogrzeb i upamiętnienie władców w dawnej Polsce. Informacja: psp_basiag@op.pl
Krakowski Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie w połowie października bieżącego roku organizuje sesję naukową Projekty dla Niepodległej. Architektura i sztuka w Polsce p o roku 1918. Obrady poświęcone będą projektom urbanistycznym, architektonicznym, konserwatorskim, artystycznym itp., które powstawały do początku l. 40. XX w., zarówno zrealizowanym jak też niezrealizowanym. Szczególnie mile widziane będą tematy dotyczące większych założeń lub ujęcia przekrojowe. Zainteresowanych prosimy o przysyłanie zgłoszeń wraz z krótkim opisem (do 500 znaków) do 30 czerwca b. r. na adres: shskr@poczta.fm lub nadsyłanie ich do siedziby O/Krakowskiego SHS: ul. Starowiślna 29-31, 31-008 Kraków. Organizatorzy przewidują, pokrycie kosztów jednego noclegu referentom spoza Krakowa.
OGÓLNOPOLSKA SESJA NAUKOWA SHS
LXVI Ogólnopolska Sesja Naukowa Stowarzyszenia Historyków Sztuki Niepodległość i nowoczesność odbędzie się w Szczecinie w dniach 22-23.11. 2018
Program sesji opiera się na dwóch założeniach:
1. Wybór miejsca naszej konferencji ma zwrócić uwagę na pojemność pojęcia niepodległości, jego inspirującą zawartość. Pożądane byłoby zastanowienie się nad fenomenem niepodległości, początkami artystycznej refleksji nad nią, relacjami między dążeniem do wyzwolenia a sztuką, ale nie tylko w perspektywie politycznej czy militarnej. Takim właśnie ujęciom powinien sprzyjać wybór Szczecina, a nie miejsc tradycyjnie wiązanych z wydarzeniami 1918 roku. Jest to miejsce, które nie ma żadnego bezpośredniego związku z historią odzyskania niepodległości w 1918 i zarazem region Polski o najsłabszych więziach historycznych z monarchią Piastów, oraz I i II Rzeczpospolitą. W 1945 roku, po włączeniu w granice państwa polskiego, znalazł się w ideowej próżni. Stał się w ten sposób potencjalnie polem refleksji – również artystycznej – nad legitymizacją nowych granic, w których niepodległość rozumiana była jako nowoczesność w duchu ideologii lewicowych. Było to miejsce rzeczywistej realizacji nowego mitu założycielskiego. Na polityczny mit „Polski od nowa“ nakładała się tradycyjna myśl wywodząca się z kręgów narodowych o granicy polskiej na Odrze i Nysie („ziemie piastowskie”). Ten węzeł ideologiczny, w którym sztuce przeznaczano istotną rolę w budowaniu świadomości, a więc istotną funkcję polityczną, jest nadal nie wyeksploatowanym polem historii sztuki, wskazującym na mniej lub bardziej uświadomione uwikłanie sztuki w procesy ideowo-polityczne. Szczególnie poprzez szeroko rozumiane procesy inwestycyjne, w tym organizacje pracy artystów, czyli umiejscowienie życia artystycznego w społecznym podziale pracy i jej finansowanie.
2. Drugie założenie wynika z sąsiedztwa stulecia naszej niepodległości z dominującym nurtem współczesności jakim jest tendencja modernizacyjna. Nowoczesność i związana z nią idea emancypacji narodziły się w czasach Oświecenia. Moment upadku Rzeczypospolitej nakłada się na oświeceniowe projekty uzdrowienia Polski. Splot tych okoliczności objawił się ze szczególną siłą w II RP ale także w planach władz PRL, a więc w czasach, kiedy idea awangardy uzyskiwała swoje dominujące miejsce w polskiej refleksji historyczno-artystycznej. Również III RP odwoływała się w projektach transformacyjnych do modernizacyjnej utopii szczególnie w wymiarze kulturowym. Modernizacja i niepodległość narodowa, mogą pozostawać względem siebie w opozycji, lub przeciwnie. Nacjonalistyczna ideologia państwa jako „naturalnej“ formy egzystencji narodu w zależności od zajmowanego stanowiska politycznego może wydawać się nowoczesna lub anachroniczna.Te dwa założenia nie ograniczają innych propozycji, zwłaszcza takich, które będą miały na myśli bardziej systemowe cele i będą obejmowały dłuższe jednostki chronologiczne czy trudne problemy periodyzacji najczęściej wywiedzione z historii politycznej. Ważne wydaje się także zwrócenie uwagi na wyzwania metodologiczne z jakimi historyk sztuki świadomy narzędzi nowej humanistyki będzie musiał się zmierzyć podejmując problematykę politycznej niepodległości. Należy wziąć po uwagę, że problem „niepodległości/nowoczesności” może być pojmowany zarazem opozycyjnie jak i komplementarnie, i ulec komplikacji w zależności od spotkania z różnymi siatkami pojęciowymi. Temat może być bowiem sprecyzowany bardzo różnie. Patrząc od strony artysty może to być psychologiczny konflikt wewnętrzny. Na poziomie deklaracji ideowych rzecz dotyczy komplementarności lub niespójności zawartych w programach artystycznych. Na poziomie realizacji artystycznych jest to rzecz niespójności lub harmonii formy artystycznej. Inaczej będą się manifestować idee polityczne w zależności od osobistych inklinacji artysty, inaczej w przypadku realizacji zamówienia, w którym artysta występuje jako ekspert od wizualizacji, niezależnie od swych przekonań. W sztuce o przeznaczeniu politycznym może występować konflikt między zleceniodawcą a artystą, lub pełna symbioza. Może to być konflikt ukryty lub jawny; może zostać ujawniony w otwartym dyskursie, lub pojawić się na poziomie „wewnętrznych sprzeczności“ realizacji. Również sztuka niezaangażowana politycznie może okazać się wypowiedzią polityczną nie wprost, jako deklaracja sztuki jako sfery przeciwstawnej ideom politycznym, lub świadectwo niepisanej umowy o podziale „terytoriów politycznych”. Tak zakreślony temat ukazuje problemowe spektrum jako niemożność ucieczki sztuki od polityki, i wskazuje na potencjalny konflikt miedzy tym co jest nowoczesnością w sztuce a nowoczesnością w polityce, co jest wolnością artystyczną a co jest obowiązkiem artysty jako członka wspólnoty narodowej, jako obywatela; i z drugiej strony jako obrońcy sztuki przed upolitycznieniem, lub przeciwnie jako walczącego o sztukę zaangażowaną, na co nakłada się pytanie: służba czy służebność? Geopolityczne zamieszanie, które w naszym kraju przybiera postać sporu – często gwałtownego – o sens i role niepodległości i nowoczesności sprzyja spojrzeniu na sztukę pod kątem specyficznego dla artystów udziału w starciu koncepcji politycznych i społecznych.
Organizatorzy informują, że zgłoszenia zawierające skrót wystąpień (maks. 1 strona) wraz z danymi kontaktowymi i afiliacją, należy nadsyłać do dnia 30.06. na adres: e.gwiazdowska@muzeum.szczecin.pl lub pocztą tradycyjną na adres Oddziału Szczecińskiego SHS: ul. Staromłyńska 27, 70-561 Szczecin. Szczegółowe informacje: Ewa Gwiazdowska, sekretarz O/Szczecińskiego SHS: tel. 797 705 218.
Instytut Historii Sztuki UKSW w Warszawie zaprasza do udziału w konferencji organizowanej 6 grudnia 2018 r. w 25. rocznicę śmierci ks. prof. Janusza St. Pasierba – badacza sztuki nowożytnej, teoretyka ochrony zabytków kościelnych, eseisty i poety. Konferencja pomyślana jest jako interdyscyplinarne spotkanie inspirowane dorobkiem naukowym i literackim ks. prof. Janusza St. Pasierba. Organizatorzy oczekują na referaty z zakresu sztuki i ikonografii nowożytnej, szczególnie religijnej, konserwatorstwa sztuki kościelnej, ale i wystąpień związanych z Jego poetyckimi i eseistycznymi dokonaniami. Propozycje wystąpień (1 strona maszynopisu) wraz z danymi kontaktowymi prosimy nadsyłać do 10 września 2018 r. na adres: aniaczyz@poczta.onet.pl lub abadach@zamek-krolewski.pl . Organizatorzy zastrzegają, że zgłoszone propozycje będą poddane trybowi konkursowemu. Lista prelegentów zostanie ogłoszona 17 września. Na referat przewidziane jest 20 minut. Konferencja odbędzie się 6 grudnia 2018 r. na terenie kampusu UKSW na Młocinach. Komitet Naukowy: prof. UKSW dr hab. Zbigniew Bania, bp. prof. UW dr hab. Michał Janocha, dr hab. Anna Czyż, ks. dr hab. Janusz Nowiński
Za Zarząd:
Wiceprezes Prezes Oddziału Kieleckiego
Stanisława Zacharko dr hab. Piotr Rosiński
ul. Kapitulna 2, 25-011 Kielce • E-Mail: shskielce@gmail.com, administracja@bwakielce.art.pl , tel. 696 476 272.